Tarifele vamale impuse de Uniunea Europeană la importurile de mașini electrice din China au intrat în vigoare astăzi, fiind urmare unei anchete începută în octombrie anul trecut, care consideră concurența producătorilor chinezi neloială, aceștia beneficiind de pe urma susținutelor subvenții acordate de stat pentru a produce mașini electrice ieftine.
Conform unei analize a Centrului pentru Studii Strategice și Internaționale din Statele Unite, în ultimii zece ani guvernul chinez a subvenționat industria auto locală cu peste 230 de miliarde de dolari.
Tarifele vamale sunt provizorii pentru o perioadă de patru luni, perioadă în care sunt așteptate să continue negocierile între cele două părți, datorită opoziției marilor producători germani de automobile, dar și eventualelor represalii ale guvernului chinez.
China a solicitat în repetate rânduri Uniunii Europene să renunțe, afirmând că este dispusă să negocieze pentru că nu dorește să fie implicată într-un alt război comercial precum cel actual cu Statele Unite, dar că va lua toate măsurile să protejeze companiile locale și să impună la rându-i tarife la mai multe produse importate din Europa, precum carnea de porc, bunuri de lux – în mod special cognac, brânzeturi sau mașini. Produsele afectate provin mai ales din Franța, Spania, Țările de Jos și Danemarca, țările cele mai înverșunate în decizia de impunere a tarifelor vamale europene.
Tarifele vamale variază între 17,4% și 37,6%
Comisia Europeană a anunțat în iunie că a decis să impună începând cu 4 iulie taxe cuprinse între 17,4% și 37,6% (în plus față de tariful actual de 10%), la importurile de mașini electrice din China, dacă discuțiile cu autoritățile din această țară nu vor avea efecte vizibile până la acea dată.
Cum acestea au eșuat, acestea au intrat în vigoare astfel: pentru producătorul BYD tarifele sunt de 17,4%, pentru mașinile produse de Geely de 19,9% iar pentru cele produse de SAIC de 37,6%, în funcție de numărul de automobile importate, valoarea subvențiilor primite și cooperarea cu ancheta.
Alți producători auto, inclusiv subsidiare sau joint-venture-uri ale producătorilor europeni, precum BMW pentru modelul Mini electric ce este produs în China, vor fi supuși unor tarife de 20,8%. În mod evident, importurile Tesla din China vor fi afectate, dar cel mai probabil acestora li se va aplica o cotă redusă.
După cele patru luni provizorii, dacă negocierile eșuează, tarifele vamale vor deveni definitive și vor rămâne în vigoare pentru cinci ani.