Purcari Wineries a prezentat rezultatele financiare ale anului trecut, reușind venituri și un profit net normalizat în creștere în baza celei mai bune recolte din ultimii șapte ani, dar și a vânzărilor în creștere pe principala piață de desfacere, România. De altfel, se pare că am împrumutat în ultimul timp proverbul italienilor: „anni, amori e biccheri di vino non si contano mai”.
Veniturile Purcari au crescut cu 22%
Vânzările companiei în 2023 s-au ridicat la 369,445 milioane de lei, o creștere de 22% față de anul anterior.
Piața din România a continuat să fie motorul creșterii pentru companie, cu un plus de 22%, toate mărcile reușind să crească atât în volum, cât și în valoare, și a adus 59% din veniturile totale. Moldova rămâne cea de-a doua piață de desfacere, cu o cotă de 18%, după o ușoară creștere de 4% a veniturilor. În schimb, veniturile din celelalte piețe unde este prezentă compania au avut evoluții fluctuante, atât în Cehia, Slovacia, Polonia, dar mai ales în Ucraina.
Din punct de vedere al mărcilor din portofoliu, vinurile Purcari au adus venituri în creștere cu 29% pe parcursul anului trecut și au reprezentat 56% din veniturile totale. Gama de vinuri Bostavan din Moldova și Crama Ceptura din România au adus 16%, respectiv 14% din venituri, în timp ce vânzările vinăriei Bardar au o cotă de 9%.
Profitul net al Purcari a scăzut cu 14%
Profitul brut al companiei a crescut anul trecut cu 12% la 148,596 milioane de lei pentru o marjă de profit brut de 40%.
În schimb, profitul net a scăzut la 59,584 milioane de lei și a fost mai mic cu 14% față de cel înregistrat anul anterior, an în care s-a înregistrat un câștig extraordinar de 28,259 milioane de lei. Marja de profit net a avut o scădere pronunțată și a fost de 16%, cea mai mică valoare înregistrată în ultimii 7 ani.
Purcari estimează o continuare a creșterii pentru anul în curs
Compania estimează o creștere a veniturilor cuprinsă între 16 și 20% anul acesta, o marjă EBITDA cuprinsă între 26 și 28% și o marjă de profit net de 14-16%, ca urmare a potențialelor reduceri de dobândă ce ar trebui să reducă costurile finanțării în cea de-a doua parte a anului.
Turcia pare să fie piața vedetă din portofoliul Purcari pentru anul în curs, odată cu extinderea comercială începută în ianuarie, compania reușind să livreze întreaga cotă atribuită anului 2024 în prima lună a anului.
Cotația Purcari (WINE) a revenit pe parcursul anului trecut la nivelurile înregistrate înaintea începerii războiului în Ucraina, principala podgorie a companiei fiind la granița Moldovei cu Transnistria și Ucraina. Cum profitul net per acțiune a scăzut la 1,40 lei, aceasta înseamnă un multiplu PER de 10,4x la cotația actuală de 14,60 lei per acțiune. Ne putem aștepta astfel, la un dividend asemănător celui din anii trecuți, undeva în jur de 0,50 lei.