Marja de profit net
Marja de profit net măsoară cât venit rămâne la dispoziția companiei după ce și-a plătit toate cheltuielile, exprimat procentual, fiind un indicator esențial al viabilității financiare a unei companii și un factor crucial în determinarea succesului acesteia pe termen lung.
Cunoașterea marjei de profit net și interpretarea ei în concordanță cu ceilalți indicatori ne ajută în fundamentarea deciziilor de investiții.
Cum calculăm marja de profit net
Marja de profit net se calculează raportând profitul net, cifră pe care o regăsim în contul de profit și pierdere, la veniturile totale ale companiei. Raportul poate fi urmărit atât pentru ultimul trimestru raportat, cât și la nivelul ultimelor patru trimestre consecutive raportate.
Exemplu: Romgaz a prezentat rezultatele financiare aferente anului 2023, unde regăsim venituri totale de 13,658 miliarde de lei și un profit net de 2,546 miliarde de lei.
Astfel, marja de profit net pentru Romgaz este de 2,546/13,658 x 100 = 18,64%
Cum utilizăm marja de profit net
Marja de profit net este utilizat de către analiștii financiari în evaluarea companiilor, fiind un indicator al succesului unei companii. Sunt diverse scenarii care trebuie luate în calcul pentru a vedea performanța generală a companiei.
O valoare ridicată a acestei rate de profitabilitate ne arată un management eficient capabil să țină sub control costurile și să furnizeze bunuri sau servicii la un preț semnificativ mai mare decât cheltuielile, în timp ce o marjă de profit net scăzută indică o structură de costuri ineficientă sau strategii de prețuri slabe sau ambele.
Nu există o regulă generală pentru o valoare bună a marjei de profit net, evident cu cât mai mare cu atât mai bine: se consideră că o marjă bună este de peste 20%, una medie este de aproximativ 10%, iar orice valoare sub 5% este considerată scăzută.
Producătorii de automobile, confruntați cu o concurență intensă și cheltuieli operaționale mari au marje de profit net scăzute; la fel, companiile de transport, datorită costurilor fluctuante cu combustibilul și a costurilor mari de întreținere a mijloacelor de transport.
Sectoarele cu marje ridicate de profit net sunt cele din industria serviciilor sau din industria IT de software, deoarece acestea au active reduse și venituri ridicate prin simpla vânzare a milioane de abonamente pentru un joc sau pentru o aplicație.
Limitări ale utilizării marjei de profit net
O limitare a marjei de profit net este că aceasta poate varia mult între raportările trimestriale datorită unor evenimente unice precum vânzări de active sau cheltuieli unice, ce distorsionează valoarea indicatorului.
Din acest motiv este necesar să urmărim dinamica în timp, precum și înțelegerea factorilor care influențează profitul net pentru validitatea marjei nete în evaluarea companiei. Companiile care au o dinamică pozitivă a marjei de-a lungul anilor sunt de preferat, managementul fiind considerat eficient în a genera profit pentru acționari.
De asemenea, marja de profit net pentru o companie poate fi mai mare decât cea a principalilor concurenți, datorită unor diferențe de metode contabile sau alte decizii discreționare, fără a avea neapărat performanțe mai bune: lipsa finanțării prin obligațiuni sau credite bancare (adică o cheltuială redusă cu dobânzile) sau unor taxe plătite mai mici (compania operând în țări cu structuri fiscale mai favorabile).
Utilizarea marjei de profit net împreună cu alți indicatori
De obicei, în analiză se calculează și marja profitului operațional (operational margin) ce măsoară cât de mult profit face o companie dintr-un leu de vânzări după ce sunt scăzute costurile variabile de producție; se calculează raportând profitul operațional la cifra de afaceri.
Marja operațională este un indicator extrem de important, o marjă mare oferind companiei o capacitate mărită de absorbire a eventualelor majorări ale costurilor cu dobânzile sau cele ale materiilor prime utilizate.
O companie poate avea un venit operațional și o marjă de profit ridicate, dar un venit net mic, ceea ce ne arată că produsele sau serviciile sunt profitabile, dar sunt vândute în cantități insuficiente pentru a acoperi cheltuielile generale și costurile administrative.
Deciziile de investiții nu ar trebui niciodată să fie luate în baza unui singur indicator, iar marja de profit net nu face excepție!