Fisker Inc, startup-ul din domeniul vehiculelor electrice fondat de celebrul designer auto Henrik Fisker, se confruntă cu dificultăți majore după ce a solicitat protecție împotriva falimentului conform Capitolului 11 din legislația SUA, notează Reuters.
Compania, cunoscută pentru SUV-ul său electric „Ocean”, a anunțat că subsidiarele sale din SUA au depus, de asemenea, cereri de faliment într-o instanță din Delaware, în timp ce discuțiile despre vânzarea activelor rămân în curs.
Declinul financiar al Fisker
După ce a devenit publică în 2020, Fisker Inc. a avut un parcurs tumultuos. În februarie 2024, compania și-a exprimat îndoielile cu privire la capacitatea sa de a continua activitatea și a eșuat ulterior în a obține o investiție de la un mare producător auto, ceea ce a forțat-o să-și restrângă operațiunile. Fisker Inc. a raportat active estimate între 500 de milioane și 1 miliard de dolari, în timp ce datoriile sale sunt evaluate între 1 miliard și 10 miliarde de dolari.
Compania se alătură altor startup-uri din domeniul vehiculelor electrice, precum Proterra, Lordstown și Electric Last Mile Solutions, care și-au declarat falimentul în ultimii doi ani din cauza:
- epuizării rezervelor de numerar;
- dificultăților în strângerea de fonduri;
- provocărilor de producție legate de problemele globale ale lanțului de aprovizionare, provocate de pandemia COVID-19.
Pentru a evita falimentul, compania a redus prețurile pentru flota sa de SUV-uri electrice Ocean în martie, încercând să le facă mai accesibile și să atragă mai mulți cumpărători. Reducerea prețurilor a venit la scurt timp după ce Bursa de Valori din New York a anunțat că va delista acțiunile Fisker, din cauza nivelurilor extrem de scăzute ale prețurilor.
Forțată să-și regândească strategia, compania americană a întrerupt producția și investițiile în proiecte viitoare până la obținerea unui parteneriat auto și a anunțat reducerea numărului de angajați cu aproximativ 15%.
În 2023, compania auto a produs peste 10.000 de vehicule, mult sub prognoza inițială, și a livrat aproximativ 4.700 de unități. Mașinile companiei sunt sub investigație de către Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi din SUA, pentru anumite incidente.
MKBHD a bătut ultimul cui în capacul sicriului
Într-un videoclip intitulat „Cel mai prost automobil pe care l-am recenzat vreodată”, publicat în 2024, YouTuber-ul Marques Brownlee a evidențiat problemele legate de performanța modelului Ocean, asamblarea și experiența generală de utilizare. Recenzia a devenit virală, având peste 5,7 milioane de vizualizări și contribuind la o scădere semnificativă a valorii acțiunilor Fisker. Pe 18 iunie, Marques Brownlee și-a exprimat dezamăgirea față de falimentul Fisker, subliniind necesitatea unei concurențe mai mari în sectorul vehiculelor electrice.
Fisker Inc. este al doilea startup auto al lui Henrik Fisker care eșuează, primul fiind Fisker Automotive, care și-a declarat falimentul în 2013. În ciuda progreselor și a promisiunilor de a aduce pe piață vehicule electrice sustenabile, compania nu a reușit să depășească provocările financiare și operaționale.