.
ȘtiriAutoCompanii

Producătorii de mașini electrice încep să aibă probleme mari: Fisker este foarte aproape de faliment după ce a fost delistată de la cota bursei

Fisker este unul dintre producătorii auto ce au apărut în frenezia start-up-urilor mașinilor electrice de la începutul deceniului trecut. Compania poartă numele danezului Henrik Fisker, cel care a fost designer la BMW și Aston Martin, unde a proiectat cel mai vândut model al companie – Aston Martin V8 Vantage, participând chiar și la designul inițial al modelului S al Tesla.

Fisker a declarat ieri a încheiat discuțiile cu producătorul auto ce ar fi pus umărul la salvarea companiei, fără a-l numi însă, dar Reuters a dezvăluit în urmă cu două săptămâni că acesta ar fi Nissan. Producătorul japonez caută să dezvolte o strategie pentru mașini electrice, inclusiv prin parteneriate cu producători americani.

La începutul lui martie, compania anunțase că va întrerupe producția timp de șase săptămâni și că intenționează să emită obligațiuni convertibile în acțiuni de până la 150 de milioane de dolari pentru a achita o tranșă a unor obligațiuni emise deja. Cum negocierile de parteneriat au eșuat, Fisker a declarat că intenționează inclusiv restructurări ale datoriilor în instanță sau chiar vânzarea de active pentru a face rost de bani, dar șansele de salvare par a fi minime.

Cotația acțiunilor Fisker (FSR) s-a prăbușit ieri, terminând ziua la minus 28,17%, fiind oprită de la tranzacționare o bună parte din timp; NYSE a început, de altfel, operațiunile de delistare ale companiei de la cota bursei, invocând prețuri anormal de mici pentru o companie listată. Delistarea duce, practic la faliment, Fisker trebuind să răscumpere obligațiunile convertibile deja emise, numai că nu mai are bani pentru așa ceva.

Fisker a ratat ținta de producție pentru 2023

Fisker a produs anul trecut puțin peste zece mii de unități din modelul SUV Ocean, singurul din gamă, model cu o autonomie de 570 de km și un preț de aproximativ 50.000 de dolari, însă livrările au fost la jumătate, pe măsură ce vânzările de mașini electrice au suferit în cea de-a doua jumătate a anului trecut. Previziunile companiei la începutul lui 2023 erau pentru livrări de 42.000 de unități.

Prețurile mai mari față de modelele tradiționale, dobânzile ridicate ce scumpesc foarte mult mașinile achiziționate cu credite, încetarea multor programe de subvenționare guvernamentale pentru achiziția de mașini electrice, toate acestea aducând fiori start-up-urilor de electrice. De altfel, producătorul de camioane Lordstown Motors sau cel de furgonete Arrival au intrat deja în faliment, iar Fisker urmează cu siguranță. Cine mai urmează? Nikola cu siguranță, nici Rivian nu este prea bine, plus câțiva mici producători chinezi.

Dintre producătorii tradiționali, Ford a început să reducă țintele de investiții pentru dezvoltarea de modele electrice, General Motors se scaldă în aceeași zonă – adopția electricelor în Statele Unite este mult în urma Europei sau a Asiei, iar în Europa se discută împingerea termenului limită pentru producători de a avea doar modele electrice spre 2035.

Cine câștigă de pe urma acestor turbulențe? În primul rând, producătorii de electrice care nu au probleme – Tesla devine dintr-o dată foarte atractivă.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button