Tesla este compania cu cea mai mare scădere din indicele S&P 500 de la începutul anului, de 34,2% după ce scăderile de prețuri operate de companie au dus la erodarea profiturilor, dar mai ales la reducerea estimărilor pentru profiturile trimestrelor următoare.
La această scădere a contribuit mult și încetinirea vizibilă a vânzărilor din ultimele trei luni ale anului în segmentul electric, scădere datorată reducerii sau eliminării facilităților acordate de state pentru achiziția mașinilor electrice, dar se datorează și așteptărilor cumpărătorilor, ce vizează acum alte reduceri de preț în urma războiului comercial început chiar de Tesla.
Concurența din ce în ce mai acerbă pe piața electricelor, după apariția unui număr tot mai mare de modele, a dus anul trecut la un război al prețurilor, operat mai întâi pe piața din China, unde adoptarea modelelor electrice este mai rapidă: cota de piață a electricelor a fost puțin peste un sfert din totalul vânzărilor în 2023, în timp ce în Europa este la 15%, iar în Statele Unite de aproximativ 8%. Apariția a numeroase modele locale, mai ieftine, o infrastructură mai bună, cu numeroase stații de încărcare sunt printre motivele popularității crescute în China.
De altfel, prețul mediu al unui autoturism electric este de 50.798 de dolari în Statele Unite (față de 48.880 de dolari pentru toate modelele în vânzare), de 56.000 de euro – aproximativ 60.000 de dolari în Europa, în timp ce în China acesta coboară la puțin sub 35.000 de dolari.
Ținta Tesla este de creștere anuală de 50% a vânzărilor
Încetinirea, brutală chiar, a creșterii volumelor de vânzări în acest context este de altfel, motivul principal pentru care și cotația acțiunilor Tesla s-a corectat corespunzător. Dacă în 2021, Tesla reușea să aibă o creștere de peste 70% a volumelor, rata de creștere a fost de aproximativ 50% în 2022 și doar 33% anul trecut, pentru ca estimarea companiei aferentă acestui an să fie de doar 10% – mult sub creșterea așteptată și prevăzută constant de Elon Musk de 50%.
Tesla nu raportează vânzările lunar precum ceilalți producători auto, așa că vom avea datele despre livrările primului trimestru la începutul lunii aprilie însă, din datele preliminare, compania va înregistra chiar o scădere a livrărilor, prima după multe trimestre de creștere.
Tesla are un profit de 8.300 de dolari per mașină livrată
Estimările analiștilor, conform Tradingview sunt pentru un profit de 2,97 de dolari per acțiune, ceea ce face ca Tesla să fie evaluată la un forward PER de 55x pentru cotația actuală de 163,5 dolari per acțiune, mult peste nivelul de 37,76x al PER calculat cu profitul ultimelor patru trimestre. La aceste valori, Tesla este văzută mult mai bine decât principalul concurent chinez BYD, ce are un fwdPER de 14x, fără a mai menționa aproape toți ceilalți producători tradiționali, ce se tranzacționează la valori sub 10.
Astfel, prețul țintă mediu a fost redus constant în ultimele luni până la aproximativ 205 dolari per acțiune, ceea ce implică un upside potențial de 25%. Deci peisajul, cel puțin pentru 2024, este de-a dreptul plin de nori negrii.
Totuși, Tesla este unul dintre cei mai profitabili producători auto, câștigând aproximativ 8.300 de dolari la fiecare mașină livrată. În plus, Tesla are 29 de miliarde de dolari numerar și echivalente în numerar în cont, iar datoriile sunt infime.
Cotația Tesla (TSLA) tinde să se reîntoarcă spre media de 50 de zile de la 186 de dolari zilele acestea, ca o corecție pozitivă la toată scăderea din ultimele două săptămâni. Avem și o știre oarecum favorabilă: Tesla va crește prețurile mașinilor cu încă o mie de dolari în Statele Unite de la 1 aprilie, după creșterea de o mie de dolari operată la 1 martie, măsură similară – de scumpire cu 2.000 de euro, ce va fi luată în Europa.
Tesla are capacitatea de a crește pe termen lung
Mașina de 25.000 de dolari promisă de Musk se lasă așteptată, precum și fabrica din Mexic, unde ar putea fi produsă, deci cel mai probabil și termenul pentru lansarea acesteia nu va fi respectat – ultimul trimestru din 2025. Dar o Tesla la 25.000 de dolari va fi o mașină de real succes pe piața din Europa, și mai ales pe cea din America de Nord, unde probabilitatea de a avea mașini chinezești la un preț asemănător tinde la zero. Iar simpla apariție a unui prototip va duce la un imbold al cotației.
Cum ceilalți producători nord-americani, General Motors și Ford, și-au redus mult așteptările și investițiile pe acest segment, iar producătorii europeni se scaldă în același discurs călduț, de a mulțumi pe toată lumea, fără a dovedi un real impuls vizionar, Tesla este bine poziționată pentru următorul stadiu al mașinilor electrice – conducere autonomă, sisteme electronice și de inteligență artificială, cu efect asupra creșterii cotei de piață.
Când se vor întâmpla aceste evenimente, greu de prevăzut. Pe termen scurt, de câteva luni, Tesla pare un pariu pierdut, însă pe termen lung, tind să cred că va fi o investiție de succes.