BMW, producătorul german de mașini premium cu sediul la Munchen, a prezentat ieri rezultatele financiare aferente anului trecut, rezultate în concordanță cu estimările anterioare ale companiei. Electrificarea continuă să fie ținta, proporția mașinilor cu propulsie electrică atingând 22% din totalul mașinilor livrate pe parcursul anului trecut.
BMW a livrat 2,554 milioane de mașini în 2023
BMW a reușit anul trecut să crească numărul de unități livrate cu 6,4% față de 2022, la 2.554.183 de mașini, la această performanță ajutând și livrările din trimestrul al patrulea, care au avut o dinamică mai mare de 10,1% pentru aceeași perioadă. Cota de piață a grupului în totalul vânzărilor globale de mașini a fost de 3,3%.
Mașinile full-electrice au reprezentat un motor de creștere pentru BMW în condițiile în care livrările au totalizat 375.716 de mașini, în timp ce vânzările de hibride s-au ridicat la 190.159 de mașini, creșteri importante de 74,1% respectiv de 30,5% raportat la perioada similară anterioară.
Defalcat la nivel de marcă, BMW a reuși să crească cu 7,2%, în timp ce vânzările MINI și Rolls-Royce au înregistrat creșteri ușoare.
Venituri și profituri operaționale mai mari, dar BMW dezamăgește cu o propunere de dividend mai mic cu 30%
Veniturile T4 din 2023 au crescut cu 8,7% față de ultimul trimestru al anului anterior, la 42,97 miliarde de euro, în timp ce veniturile întregului an au fost mai mari cu 9%, de 155,498 miliarde de euro.
Profitul operațional al ultimului trimestru din 2023 a fost de 4,41 miliarde de euro, comparativ cu cel de 3,50 miliarde înregistrat anul anterior, dar și peste estimările pieței de 3,94 miliarde de euro, conform datelor compilate de FactSet. Pentru întreg anul 2023, EBIT a crescut cu 32% la 18,482 miliarde de euro, pentru o marjă de profit operațional de 11%.
În schimb, profitul net al grupului BMW pentru 2023 a scăzut cu 34,5% la 12,16 miliarde de euro, datorită reevaluărilor pozitive care au dus la explozia profitului în 2022. Profitul net per acțiune comună este de 17,67 euro, ceea ce corespunde unui multiplu PER de 6x.
În acest context, apare ca negativă pentru investitori propunerea de dividend de anul acesta de 6 euro per acțiune (un Payout Ratio de 33,95%), mult mai mic decât cel de 8,50 de euro per acțiune plătit în 2023.
Investitorii au reacționat negativ la prezentarea acestor date, cotația BMW scăzând în ședința de ieri cu 3,04%. Acțiunile producătorului bavarez sunt într-un trend de creștere multianual, aproape de maximul istoric de 120 de euro per acțiune înregistrat la începutul lui 2015, însă pe termen scurt este posibilă o ușoară corecție pe fondul contextului macroeconomic – cu inflație ridicată, ce nu face posibilă reducerea dobânzilor prea curând dar și al mediului ultra-concurențial, tot mai multe mașini electrice noi sunt anunțate, războiul prețurilor nu este încheiat, posibila ofensivă a producătorilor chinezi în Europa și America (deși, cred că va mai curge multă apă pe Dunăre până când mașinile chinezești vor avea succes în afara țării).