.
ȘtiriAutoCompanii

General Motors anunță investiții de 4 miliarde de dolari în trei uzine în SUA pentru mașini pe benzină, în contextul încetinirii cererii de electrice

General Motors a anunțat planuri de a investi aproximativ 4 miliarde de dolari în următorii doi ani în trei uzine din Statele Unite – Orion (Michigan), Fairfax (Kansas) și Spring Hill (Tennessee), pentru a crește producția de mașini pe benzină, pe fondul unei cereri mai slabe decât se anticipa pentru modelele electrice, presiuni comerciale în creștere și dinamici în schimbare la nivelul reglementărilor.

Anterior programată să treacă la producția de camioane electrice până la sfârșitul anului 2024, fabrica Orion va începe în schimb să producă SUV-uri de mari dimensiuni și pickup-uri ușoare pe benzină începând cu 2027. Modelele electrice precum Silverado EV și Sierra EV vor fi transferate la fabrica „Factory Zero” din Detroit-Hamtramck, păstrând eforturile General Motors în domeniul mașinilor electrice, dar redistribuind capacitatea de producție.

În prezent, uzina Fairfax Assembly (Kansas City, Kansas) se pregătește pentru lansarea noii generații Chevrolet Bolt EV până la finalul anului, iar din 2027 va începe producția modelului Chevrolet Equinox pe benzină – datele din primul trimestru al anului 2025 au arătat o creștere de 30% de la an la an a vânzărilor pentru Equinox, reîmprospătat recent.

Iar fabrica Spring Hill din Tennessee, unde sunt produse modelele electrice Cadillac LYRIQ și VISTIQ, precum și modelul XT5 pe benzină, va produce și modelul Chevrolet Blazer pe benzină începând cu 2027 (acesta este în prezent fabricat în Mexic).

Rațiunea din spatele schimbării strategiei General Motors

CEO-ul GM, Mary Barra, a subliniat capacitatea de producție americană și alegerea consumatorului: „Transportul viitorului va fi condus de inovația și expertiza americană în producție,” a declarat aceasta, reafirmând angajamentul GM atât față de tehnologia electrică, cât și față de cea cu combustie internă.

Mișcarea se aliniază, de asemenea, cu strategii comerciale și tarifare: aproape jumătate dintre modelele GM vândute în SUA erau anterior importate – în principal din Mexic, Canada și Coreea de Sud, iar planul ar putea reduce această dependență la un estimat de 25–30%, ceea ce ar putea economisi companiei până la 5 miliarde de dolari anual în taxe vamale.

Casa Albă, sub conducerea Președintelui Trump, a salutat anunțul: Administrația a relaxat regulile stricte privind emisiile și a impus tarife menite să încurajeze producția internă. Trump susține această schimbare, după o întâlnire în martie cu Mary Barra pentru a discuta despre o posibilă ușurare a reglementărilor—în special în legătură cu mandatul de emisii zero până în 2035 impus de California.

Totodată, General Motors a confirmat că nu va construi noi facilități; investiția va finanța reconfigurarea liniilor existente și modernizări ale echipamentelor, inclusiv lucrări semnificative la uzina de propulsie din Tonawanda, New York, unde 888 milioane de dolari vor fi folosiți pentru extinderea producției de motoare V8.

Per total, GM estimează cheltuieli de capital anuale între 10 și 12 miliarde de dolari până în 2027, iar această expansiune a producției de mașini pe benzină va reprezenta aproximativ 20% din investițiile anuale.

Această pivotare semnalează o recalibrare a planurilor de electrificare GM, după obiective ambițioase stabilite la începutul anilor 2020. În 2021, General Motors s-a angajat să oprească producția modelelor cu combustie internă până în 2035, cu scopul de a deveni neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2040. Însă întârzierea la uzina Orion, precum și lansarea amânată a fabricii de baterii din Indiana pentru 2027 arată o recunoaștere a realităților din piață, precum adoptarea lentă a electricelor și dificultățile de producție datorate noilor politici tarifare.

Acțiunile General Motors (GM) au crescut cu aproximativ 0,9% în urma anunțului, în orele de tranzacționare după închiderea ședinței regulare. De la începutul anului, producătorul american înregistrează o corecție de 8,23% la prețul de închidere de ieri, de 48,93 de dolari per acțiune, cotația fiind afectată de războiul comercial început de Administrația Trump.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button