ȘtiriEconomie

Deficitul balanței comerciale s-a adâncit cu 2,949 miliarde de euro în iulie

Deficitul balanţei comerciale a României în luna iulie a fost de aproape 3 miliarde de euro, în condițiile creșterii mai rapide a importurilor, conform datelor estimate ale Institutului Național de Statistică. Astfel, valoarea exporturilor FOB a fost de 8,318 miliarde de euro, ceea ce reprezintă o creștere de 8,6% comparativ cu luna iulie a anului trecut, în timp ce valoarea importurilor CIF s-a ridicat la 11,267 miliarde de euro, respectiv o creștere de 13,4%.

O pondere mai ridicată în structura comerțului internațional au înregistrat-o mașinile şi echipamentele de transport (47,1% la export şi 36,4% la import) – evident, exporturile celor doi producători Dacia și Ford ne aduc încă venituri importante, precum şi categoria de alte produse manufacturate, ce au avut o pondere de 29% în exporturi şi 28,5% la importuri.

Deficitul balanței comerciale a crescut la 18 miliarde de euro în primele șapte luni ale anului

În perioada 1 ianuarie – 31 iulie 2024, exporturile FOB au urcat la 54,586 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 72,625 miliarde de euro; comparativ cu perioada similară din 2023, exporturile au scăzut cu 0,9%, iar importurile au crescut cu 2,7%, adâncind astfel, deficitul balanței comerciale la 18,039 miliarde de euro. Raportat la primele șapte luni din 2023, deficitul a fost mai mare cu 2,435 miliarde de euro (+15,6%). Practic, continuăm să consumăm mai mult decât producem și finanțăm acest consum cu credite cu dobânzi ridicate, total nesustenabil pe termen lung.

Cel mai important partener al României în comerțul exterior rămâne Uniunea Europeană, unde am exportat bunuri în valoare de 39,486 miliarde de euro în primele șapte luni, aproximativ 72,35 din totalul exporturilor, în timp ce valoarea bunurilor importate din cele 27 de țări membre UE în aceeași perioadă s-a fost de 52,873 miliarde de euro, cu o pondere asemănătoare, de 72,8%.

Cum se calculează deficitul balanței comerciale FOB/CIF

Excedentul/ deficitul comercial se calculează ca diferență între valoarea exporturilor FOB ale unei țări și valoarea importurilor CIF; prețul FOB (free on board) reprezintă prețul la frontiera țării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord, în timp ce prețul CIF (cost insurance freight) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button