Volkswagen, cel mai mare producător auto din Europa, a început negocieri cu sindicatele pentru a stabili măsuri economice, în contextul creșterii costurilor de producție și a competiției puternice, inclusiv din partea Chinei. Aceste discuții ar putea duce la închideri de fabrici și concedieri în Germania, o măsură care a tensionat relația cu sindicatul IG Metall, care se opune acestor schimbări.
Probleme economice și presiuni externe
Volkswagen se confruntă cu multiple probleme economice, inclusiv creșterea prețurilor la energie și a costurilor cu forța de muncă. Costul muncii în Germania este printre cele mai ridicate din lume, atingând 59 de euro pe oră, comparativ cu 21 de euro în Cehia și doar 3 dolari în China. În plus, cererea de vehicule electrice (EV) nu a atins nivelul așteptat, ceea ce a complicat planurile de extindere pe piața EV-urilor.
În luna septembrie, Volkswagen a anunțat posibile închideri de fabrici în Germania, în special la uzinele care funcționează sub capacitate. De exemplu, fabrica din Osnabrueck funcționează la doar 30% din capacitate, iar modelele produse acolo urmează să fie retrase până în 2026, fără un plan clar pentru ce va urma. Acest lucru a declanșat reacții dure din partea sindicatelor, care luptă pentru menținerea locurilor de muncă.
Competiția, fragmentarea pieței europene și forța de muncă
Pe lângă problemele interne, Volkswagen și alte companii auto europene se confruntă cu o competiție din ce în ce mai mare din partea Chinei. Producătorii chinezi de vehicule electrice, precum BYD și Chery, și-au extins producția în țări cu costuri mai mici din Europa de Est, cum ar fi Ungaria, Turcia și Polonia. În timp ce fabricile din aceste țări funcționează la rate de utilizare mult mai mari (aproximativ 79%), fabricile din Europa de Vest, inclusiv cele din Germania, funcționează acum la doar 54% din capacitate.
Această diferență arată o tendință tot mai mare de relocare a producției auto în regiuni cu costuri mai mici, lăsând piețele vest-europene să se concentreze pe vehicule premium sau de lux, cu marje mai mari de profit.
Pentru muncitorii Volkswagen, acest context este extrem de îngrijorător. Compania a renunțat la un acord vechi de decenii care garanta locurile de muncă la șase fabrici din Germania, deschizând calea pentru posibile disponibilizări începând cu 2025. IG Metall, sindicatul care reprezintă interesele muncitorilor, deține jumătate din voturile consiliului de supraveghere al Volkswagen, ceea ce complică implementarea măsurilor de austeritate fără un acord prealabil cu sindicatele.
În același timp, alți producători auto, precum Renault și Stellantis, au început deja să reducă forța de muncă în Europa, în încercarea de a se adapta la noile condiții de piață. Renault a redus mii de locuri de muncă, parte a unui plan de economii de 3 miliarde de euro, iar Stellantis va elimina aproape 20.000 de locuri de muncă până la finalul lui 2024.
Ce urmează pentru Volkswagen?
Începând cu 1 octombrie 2024, Volkswagen va face schimbări la vârful conducerii. Patrik A. Mayer va prelua funcția de Director Financiar și IT la SEAT S.A., înlocuindu-l pe David Powels. În același timp, Powels va prelua atribuțiile lui Mayer în cadrul Consiliului de Administrație al Volkswagen.
Volkswagen a anunțat un plan de reducere a costurilor cu 10 miliarde de euro din decembrie 2022, dar acesta nu este considerat suficient. Compania are la dispoziție un an sau doi pentru a redresa situația, înainte ca presiunile financiare să devină copleșitoare. Închiderile de fabrici în Germania și concedierile sunt o soluție pe care conducerea nu o exclude, iar viitorul muncitorilor Volkswagen este mai incert ca niciodată.