.
CompaniiAutoȘtiri

Vânzările de mașini electrice în SUA ale GM, Ford și Hyundai cresc puternic înainte de dispariția subvențiilor federale

Vânzările de mașini electrice au atins un nou record în Statele Unite în trimestrul al treilea din 2025, impulsionate de valul de clienți care s-au grăbit să cumpere înainte de expirarea creditului fiscal federal de 7.500 de dolari, scrie CNBC. Printre companiile care au raportat rezultate foarte bune se numără General Motors, Ford și Hyundai, fiecare cu salturi ale livrărilor în perioada iulie-septembrie.

GM a anunțat 66.501 de mașini electrice livrate în T3, dublu față de anul trecut, ceea ce a dus cota sa anuală la peste 144.668 de unități, un salt de 105%. Ford a înregistrat și ea un trimestru record, cu 30.612 de mașini electrice vândute, în creștere cu 30,2% față de aceeași perioadă din 2024. Hyundai a raportat o dublare a vânzărilor de electrice, IONIQ 5 fiind modelul vedetă, cu o creștere de peste 153% doar în luna septembrie.

Mașini electrice și politică: efectul dispariției subvenției

Această creștere a vânzărilor nu vine doar din apetitul consumatorilor pentru tehnologie, ci și dintr-un calcul foarte pragmatic. Creditul fiscal de 7.500 de dolari, introdus în perioada administrației Biden, a fost eliminat la final de septembrie prin legea „One Big Beautiful Bill Act”, susținută de președintele Donald Trump. Deși legea a adus unele avantaje pentru mașinile asamblate în SUA, indiferent dacă sunt electrice sau pe benzină, cumpărătorii s-au grăbit să profite de ultima lună cu stimulentul complet.

Vânzările ar putea scădea începând cu octombrie, avertizează producătorii. CEO-ul Ford, Jim Farley, a recunoscut că ponderea mașinilor electrice în totalul pieței, care a urcat la un record de 10-12% în T3, ar putea să cadă la 5% în lunile următoare.

Cu toate acestea, companiile caută să își păstreze avantajul: Hyundai a tăiat până la 9.800 de dolari din prețul noilor modele IONIQ 5 și a menținut stimulentele de 7.500 de dolari pe versiunile 2025, în timp ce GM și Ford au găsit metode financiare de a prelungi efectiv creditul prin programe de leasing.

Cine câștigă pe termen lung

În prezent, General Motors rămâne liderul pieței auto din SUA, cu o cotă de 17,2%, cel mai mare nivel din 2015. Ford mizează pe popularitatea pickup-urilor electrice F-150 Lightning și pe Mustang Mach-E, în timp ce Hyundai își consolidează imaginea de brand accesibil și inovator prin reduceri agresive și prin extinderea producției pe piața americană.

Chiar dacă octombrie va aduce o frânare a cererii, recordul din trimestrul al treilea arată că tranziția către mașini electrice a intrat deja într-o etapă de masă. Iar competiția dintre producători nu se mai poartă doar pe tehnologie și autonomie, ci și pe creativitatea financiară prin care reușesc să compenseze lipsa sprijinului guvernamental.

Pentru consumatori, întrebarea rămâne dacă boom-ul de acum va fi urmat de un recul sau dacă piața americană a atins deja un prag de maturitate în care mașinile electrice sunt mai mult decât o nișă bazată pe subvenții.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button