.
AutoȘtiri

Discordie în Uniunea Europeană pe tema tarifelor pentru vehiculele electrice chinezești

Uniunea Europeană se află în mijlocul unei controverse comerciale de amploare, legată de impunerea unor tarife substanțiale asupra vehiculelor electrice (EV) produse în China. Comisia Europeană a propus aplicarea unor tarife de până la 45% asupra acestor produse, în încercarea de a contracara ceea ce consideră a fi subvenții nejustificate oferite de statul chinez producătorilor săi. Această decizie, însă, a scos la lumină fracturile dintre statele membre ale UE și provocările legate de relațiile comerciale cu China, cel de-al doilea cel mai important partener comercial al blocului.

Tarifele propuse, diviziuni în Uniunea Europeană și poziția Chinei

Deși tarifele au primit susținere suficientă pentru a fi adoptate, acestea au generat o dezbatere intensă în cadrul blocului comunitar. Într-un vot crucial care a avut loc pe 4 octombrie, 10 state membre au susținut măsura, în timp ce 5 s-au opus și 12 s-au abținut. Această împărțire evidențiază diferențele de abordare dintre statele membre în ceea ce privește relațiile comerciale cu China și impactul asupra industriei auto din Europa.

Franța, Italia și Polonia se numără printre susținătorii tarifelor, considerând că este nevoie de o abordare fermă pentru a contracara subvențiile chineze și a proteja industria europeană. În schimb, Germania, cea mai mare economie a UE și un jucător important în industria auto, s-a opus măsurii. Oficialii germani și industria auto locală, inclusiv giganți precum BMW și Volkswagen, au avertizat că tarifele ar putea declanșa un conflict comercial cu China și ar afecta grav interesele economice ale Germaniei, care are legături comerciale strânse cu Beijingul.

Uniunea Europenaă tarife China

Beijingul a reacționat prompt, amenințând că va răspunde pe măsură dacă tarifele vor fi impuse. Deja în acest an, China a lansat investigații asupra importurilor de produse europene, cum ar fi coniacul, produsele lactate și carnea de porc, semnalând o posibilă escaladare a tensiunilor comerciale. În contextul în care Statele Unite au aplicat deja tarife de 100% pe vehiculele electrice chinezești, Uniunea Europeană devine o piață strategică pentru producătorii chinezi de EV-uri. Din acest motiv, orice măsură protecționistă din partea UE ar putea determina un răspuns dur din partea Chinei.

Premierul Ungariei, Viktor Orban, a avertizat că UE riscă să intre într-un „război rece economic” cu China, în timp ce alte state membre, precum Franța, consideră că tarifele sunt necesare pentru a asigura concurența corectă și protejarea intereselor economice europene. În același timp, asociațiile din industria auto franceză, cum ar fi PFA, au susținut că măsurile protecționiste sunt binevenite, atâta timp cât asigură condiții comerciale echitabile.

Impactul asupra industriei auto europene

Industria auto europeană se află într-o poziție delicată. Pe de o parte, producătorii europeni de vehicule, precum Stellantis, cer condiții comerciale echitabile, subliniind că sectorul auto se confruntă deja cu presiuni din cauza obiectivelor ambițioase de reducere a emisiilor de carbon și a competiției din partea Chinei. Pe de altă parte, marii producători germani, care obțin o treime din vânzările lor din China, se tem de represalii și de pierderea accesului la această piață crucială.

Directorul executiv al BMW, Oliver Zipse, a calificat votul pentru tarife drept „un semnal fatal” pentru industria auto europeană, cerând o soluție rapidă între Bruxelles și Beijing pentru a evita o posibilă confruntare comercială. De asemenea, Volkswagen a criticat măsurile propuse, susținând că acestea nu reprezintă o soluție eficientă pentru îmbunătățirea competitivității europene.

Ce urmează?

În pofida opoziției din partea Germaniei și a riscurilor de represalii, Uniunea Europeană este hotărâtă să meargă înainte cu impunerea tarifelor, care ar putea intra în vigoare începând de luna viitoare și ar urma să fie aplicate pentru o perioadă de cinci ani. Cu toate acestea, Bruxelles-ul a semnalat că este deschis la continuarea discuțiilor cu Beijingul, sperând să găsească o soluție de compromis care să includă, eventual, stabilirea unor prețuri minime de vânzare pentru vehiculele electrice chinezești.

Tot astăzi, Uniunea Europeană a anunțat lansarea unei investigații pentru a determina dacă producătorii chinezi de vehicule electrice beneficiază de subvenții ilegale și dacă acestea cauzează daune economice industriei din UE.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button