Producătorul auto Stellantis, rezultat al fuziunii dintre Fiat Chrysler și PSA Groupe, a anunțat că va concedia până la 2.450 de angajați din fabrica sa din Warren, Michigan, până la sfârșitul acestui an, scrie CNBC. Decizia vine în urma opririi producției modelului Ram 1500 Classic.
Compania a declarat că „angajații cu vechime care vor fi concediați pe termen nedefinit vor primi 52 de săptămâni de beneficii suplimentare de șomaj (plătite de companie) și 52 de săptămâni de asistență pentru tranziție. Acestea se vor adăuga la orice beneficii de șomaj de stat la care angajatul ar putea fi eligibil să primească. De asemenea, vor beneficia de doi ani de acoperire pentru asigurare de sănătate”, scrie Detroit Free Press.
O decizie așteptată, dar îngrijorătoare
Oprirea producției modelului Ram 1500 Classic nu a fost o surpriză, având în vedere că acest model a fost înlocuit în 2018 de o nouă generație a Ram 1500. Cu toate acestea, îngrijorările cresc în rândul angajaților și al sindicatelor, în special pentru că Stellantis nu a anunțat un model care să înlocuiască această versiune a camionetei. Acest lucru ridică semne de întrebare în privința viitorului locurilor de muncă din fabrica din Warren.
Ram 1500 Classic era disponibil în două versiuni: Tradesman și Warlock. Prima era cea mai ieftină variantă de a achiziționa un model Ram, cu un preț de pornire de doar 40.700 de dolari, incluzând taxele de livrare. Warlock, pe de altă parte, un vehicul orientat spre off-road, avea un preț de pornire de 45.430 de dolari, incluzând taxele de livrare.
În prezent, fabrica din Warren produce, pe lângă Ram 1500 Classic, și modelele Jeep Wagoneer și Grand Wagoneer. Producția noului Ram 1500, care a fost recent actualizat pentru anul model 2025, va continua la o fabrică din apropiere, ceea ce sugerează că oprirea producției modelului Classic nu va afecta alte linii de producție.
Reacții ale sindicatelor la decizia Stellantis
Președintele sindicatului United Auto Workers (UAW), Shawn Fain, a criticat conducerea Stellantis, acuzându-l pe CEO-ul Carlos Tavares că pune profitul înaintea angajaților. „Carlos Tavares este o rușine pentru această companie americană odată măreață,” a declarat Fain. „În timp ce Tavares își mărește salariul cu 56%, mii de muncitori sunt concediați. Dacă orice muncitor și-ar face treaba la fel de slab ca Tavares, ar fi concediat.”
Criticile vin pe fondul unei strategii de reducere a costurilor inițiată de Tavares încă de la formarea Stellantis în 2021. Planul „Dare Forward 2030” urmărește dublarea veniturilor companiei până la 300 de miliarde de euro până în 2030, dar această abordare agresivă de tăiere a costurilor a dus deja la reducerea producției în mai multe fabrici și la oferte de pensionare voluntară pentru angajații din SUA.
Deși concedierile sunt programate să înceapă în octombrie, numărul final al celor afectați ar putea fi mai mic decât cel anunțat, deoarece unii angajați ar putea fi mutați în alte fabrici sau în alte poziții din cadrul companiei. Cu toate acestea, rămâne de văzut cum va gestiona Stellantis această tranziție și cum vor fi afectați muncitorii care nu vor putea fi reangajați.
Decizia Stellantis reflectă provocările cu care se confruntă industria auto globală, în special în contextul unei economii fluctuante și al unei competiții acerbe.