Piața auto din Uniunea Europeană (UE) a înregistrat o scădere de 1,9% în noiembrie 2024 comparativ cu aceeași lună a anului trecut, potrivit datelor publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Deși pe parcursul primelor 11 luni ale anului piața auto s-a menținut relativ stabilă, cu o creștere marginală de 0,4%, dinamica vânzărilor relevă schimbări importante în preferințele consumatorilor și în cota de piață a principalelor tipuri de motorizări.
Piața auto: hibridele câștigă teren, electricele și cele pe benzină scad
Unul dintre cele mai importante aspecte ale raportului ACEA este evoluția diferitelor tipuri de motorizări. În luna noiembrie, vânzările de mașini electrice (BEV) au scăzut cu 9,5%, cota de piață s-a diminuat de la 16,3% la 15%. Germania și Franța, două dintre cele mai mari piețe auto europene, au raportat scăderi importante de 21,8%, respectiv 24,4% pentru acest segment.
În contrast, mașinile hibride (HEV) au continuat să crească în popularitate, înregistrând o creștere de 18,5%. ACEA spune că acest tip de motorizare a depășit pentru a treia lună consecutiv vânzările de mașini pe benzină, ajungând la o cotă de piață de 33,2%. De asemenea, segmentul plug-in hybrid (PHEV) a suferit o scădere de 8,8%, iar cota de piață s-a stabilizat la 7,6%.
Mașinile tradiționale pe benzină și diesel continuă tendința descendentă. Vânzările de vehicule pe benzină au scăzut cu 7,8%, iar cota de piață a ajuns la 30,6%, în timp ce dieselul a înregistrat o scădere de 15,3%, reprezentând doar 10,6% din piață.
Tendințe regionale și performanțe ale producătorilor
Și din punct de vedere geografic piața auto a fost marcată de diferențe notabile între statele membre. Franța a înregistrat o scădere puternică de 12,7%, urmată de Italia cu 10,8%. Germania a rămas stabilă, cu o ușoară scădere de 0,5%, în timp ce Spania a fost singura piață importantă care a crescut în noiembrie, cu un avans de 6,4%.
În ceea ce privește producătorii auto, Volkswagen Group își menține poziția de lider, cu o creștere de 4,1%. Pe de altă parte, grupuri importante precum Stellantis și Hyundai au înregistrat scăderi de 10,1%, respectiv 13,4%. Toyota Group a fost unul dintre puținii producători cu o evoluție pozitivă, raportând o creștere de 17,3% în noiembrie.
În perioada ianuarie-noiembrie 2024, piața auto a înregistrat o creștere modestă de 0,4%, cu aproximativ 9,7 milioane de unități vândute. Cu toate acestea, scăderea cererii pentru vehicule electrice și creșterea constantă pentru hibride reflectă o schimbare a preferințelor consumatorilor.
În concluzie, raportul ACEA evidențiază o perioadă de stagnare și transformare pentru piața auto din Europa, într-un context economic și tehnologic marcat de incertitudini. Producătorii trebuie să își adapteze strategiile pentru a răspunde cerințelor pieței, care par să favorizeze momentan soluțiile hibride în detrimentul mașinilor complet electrice.