.
ȘtiriAutoCompanii

Nicio o masă fără pește, nicio zi fără Tesla

Tesla devine un cuvânt tot mai des pronunțat în ultimul timp – și mai întâlnit în trafic pe șoselele noastre renumite, pe principiul “nicio zi fără știri, nu contează dacă sunt bune sau rele”. Iar volatilitatea din ultima săptămână a acțiunii în urma știrilor apărute dă apă la moară atât sectanților Tesla, care văd în Elon Musk noul Mesia ce ne va aduce noua ordine mondială tehnologică, dar mai ales celor care îi cântă prohodul.

Dacă săptămâna a început prost pentru Tesla, odată cu prezentarea cifrelor de producție și livrări pentru primul trimestru al anului, ce a dus la o scădere a cotației de peste 5% la 162 de dolari per acțiune, potențialele livrări în India în urma pregătirii producției la uzina din Berlin de mașini pentru această piață a dus la revenirea cotației la 176-177 de dolari per acțiune.

A urmat vineri raportul Reuters, care citând mai multe surse din cadrul companiei a relevat că Tesla a renunțat la dezvoltarea presupusului Model 2, cu un preț de 25.000 de dolari, capabil să rivalizeze la preț cu modelele chinezești mai ieftine ce au invadat piața, și astfel cotația a revenit la minimele de la 162 de dolari. Evident că Musk a infirmat această informație, ba chiar a plusat după închiderea pieței cu știrea că pe data de 8 august Tesla va dezvălui un robotaxi, astfel că prețul s-a inflamat iarăși, și a închis ieri la 173 de dolari.

Un adevărat rollercoster, sau mai pe românește păcănele. Dar hai să le luăm pe rând.

Tesla se pregătește pentru a intra în India

India este cea de-a patra piață auto ca volum la nivel global, cu un număr de peste 4 milioane de mașini vândute anul trecut, iar potențialul de dezvoltare al țării face din piața indiană o țintă pentru orice producător. Guvernul a scăzut taxele vamale, unele dintre cele mai mari din lume, pentru anumite mașini electrice pentru producătorii care intenționează să investească minim 500 de milioane de dolari pentru a produce local într-o perioadă de maxim trei ani.

Această reducere a taxelor vamale vine după ani de zile de lobby din partea Tesla, care a tot tatonat India pentru o potențială uzină, cu mai multe vizite din partea oficialilor companiei în căutarea de locații, dar și o întâlnire a lui Elon Musk cu Primul Ministru indian Narendra Modi la vizita acestuia din iunie anul trecut în Statele Unite. O uzină în India, unde mâna de lucru este ieftină ar putea reprezenta un impuls important pentru producția modelului de 25.000 de dolari.

Acest model ar trebui să reprezinte nivelul următor de dezvoltare pentru companie, care se bazează momentan doar pe cele două modele 3 și Y, Cybertruck-ul sau modelul S nu pot aduce un nivel de producție care să crească anual producția cu 50% așa cum intenționa acum câțiva ani Musk. Tocmai, știrea referitoare la încetarea planurilor de dezvoltare a acestui model și concentrarea pe robotaxi a avut un impact negativ asupra perspectivelor companiei, cu impact imediat asupra cotației.

Nu avem niciun prototip momentan al acestui model, nu avem o uzină într-o țară precum Mexic sau India unde s-ar putea produce, deci nu avem mai nimic. Decât promisiunile lui Musk că modelul ar putea intra în producție pe finalul anului 2025.

Robotaxi va fi prezentat pe 8 august

Ce este un robotaxi? Practic, un fel de airbnb al mașinilor: mașinile autonome vor putea fi folosite de alte persoane decât proprietari, conducându-se singure, ceea ce va duce la o creștere a duratei de utilizare a mașinilor, pentru care se plătesc momentan costuri importante cu taxele, asigurările și service-ul. Asta poate duce la apariția unei flote de taxiuri automate, înființată de companie sau de către altcineva în urma achiziției soft-ului. Cel puțin aceasta este viziunea Tesla. 

Tesla a oferit recent tuturor șoferilor o lună gratuită a softului Full Self Driving, altfel cu un preț de 12.000 de dolari pe piața nord-americană sau în baza unui abonament lunar de 199 de dolari, în încercarea de a atrage câți mai mulți doritori în a subscrie această capabilitate. FSD presupune încă atenția șoferului tot timpul, nu are posibilitatea de a controla mașina independent, dar odată cu explozia inteligenței artificiale din ultimul an, o mașină care se conduce singură se aproprie de certitudine.

Veniturile obținute de Tesla din acest soft ar trebui să aducă profituri de miliarde pentru companie, mai ales dacă acesta va avea exclusivitate cât mai îndelungată, în condițiile în care ceilalți producători încep să renunțe ușor, ușor la planurile de electrificare. 

Din punctul meu de vedere, Tesla ar trebui să adopte modelul Apple de ecosistem, care să ofere diverse softuri pe bază de abonament, cu marje de profit mult mai mari decât cele obținute din producția de mașini. O baterie cu o autonomie de 1.000 de kilometri, poate chiar și posibilitatea unei autonomii de 2-300 de kilometri în baza unor baterii interschimbabile ar aduce noi clienți pentru Tesla. Care se transformă tot mai mult (sau era, dar nu ne dădeam noi seama) într-o companie de AI.

Din păcate, cea mai mare amenințare, totodată și cel mai bun asset, pentru Tesla rămâne Elon Musk – doar viziunea lui poate duce compania la următorul nivel sau la faliment.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button