Tesla a prezentat ieri cifrele privind producția și livrările de mașini din primele trei luni ale anului, cifre care au fost mult sub așteptările pieței și au dus astfel la o corecția a cotației cu până la 7% pe parcursul ședinței de tranzacționare de ieri. Diferența între producție și livrări, de aproximativ 46.000 de mașini, este destul de mare pentru istoricul Tesla, și ne arată mai ales o problemă de cerere decât de producție.
Tesla a produs 433.371 de mașini în primul trimestru
Tesla a produs în T1 433.371 de mașini, în ușoară scădere față de cele 440.808 mașini fabricate în aceeași perioadă a anului trecut, dar mult mai puțin decât cele 495.000 din ultimul trimestru din 2023. Compania nu a specificat distribuția pe modele astfel că, cel mai probabil, marea majoritate a producției a fost dată de cele două modele 3 și Y. Cifrele privind pick-up-ul Cybertruck lipsesc din comunicatul Tesla, iar asta seamănă mai degrabă cu un secret militar.
În ceea ce privește livrările, acestea au totalizat 386.783 de unități, o scădere de 8,5% față de cifrele primelor trei luni din 2023, dar mult mai jos decât estimările de 457.000 de unități, conform FactSet.
Tesla a pus scăderea de livrări pe seama închiderii fabricii din Europa pentru aproape o lună, afectată de atacurile asupra navelor de transport din Marea Roșie de la finalul lunii ianuarie și de atacurile activiștilor de mediu de la începutul lui martie, precum și pe modificările aduse la fabrica din Fremont, California pentru intrarea în producție a restilizatului Model 3.
Tesla pierde accelerat cotă de piață în China
Tot ieri, datele prezentate de China Passenger Car Association au arătat că Tesla a vândut 89.064 de unități în China în luna martie, o creștere de doar 0,2% pentru companie față de luna martie 2023, pe o piață în creștere cu 33%. China este a doua piață pentru Tesla, de unde a obținut aproximativ 22,5% din venituri pe parcursul anului trecut.
Cu toate acestea, Tesla a redevenit primul producător de mașini electrice la nivel global, deoarece principalul concurent, producătorul chinez BYD a livrat 300.114 de mașini full electrice în primul trimestru, în scădere cu 42,99% față de cifrele impresionante din ultimele trei luni ale anului trecut.
Scăderea cererii pentru mașinile electrice provine mai ales de la eliminarea subvențiilor din mai multe țări din ultima parte a anului, cumpărătorii așteptând o eventuală redemarare a acestor programe, dar și de la așteptările de scădere a prețurilor mașinilor pe măsură ce mai toți producătorii au operat scăderi repetate pe parcursul anului trecut. Totodată, ratele ridicate ale dobânzilor sunt un impediment serios pentru deciziile de achiziție de mașini noi.
Cotația Tesla (TSLA) a încheiat ședința de ieri la 166,84 dolari per acțiune, în scădere cu 4,90% față de ziua anterioară în urma acestor cifre slabe de vânzări. Compania va reporta rezultatele financiare pentru primul trimestru pe 23 aprilie, iar estimările pieței conform FactSet, sunt pentru vânzări în creștere anuală cu 4%, de 24,3 miliarde de dolari, dar un profit în scădere cu 27%, de 1,8 miliarde de dolari.