General Motors (GM) a înregistrat o creștere notabilă a vânzărilor de mașini electrice (EV) în lunile iulie și august 2023, atingând aproape 21.000 de unități vândute pe piața americană. Aceasta reprezintă o creștere cu 70% față de aceeași perioadă a anului precedent, marcând o recuperare impresionantă în raport cu rivalii din industrie, potrivit datelor furnizate de GM pentru CNBC.
Progresul General Motors în contextul industriei EV
În 2021, CEO-ul GM, Mary Barra, și-a exprimat dorința de a egala Tesla, liderul pieței de mașini electrice, până în 2025. Cu toate acestea, obiectivele anunțate atunci au fost puse sub presiune din cauza întârzierilor în adopția pe scară largă a mașinilor electrice și a problemelor interne legate de lanțul de aprovizionare și dezvoltarea software-ului. În ciuda acestor provocări, General Motors începe să își contureze ritmul în vânzări, având un portofoliu extins de modele electrice care variază de la prețuri de aproximativ 35.000 de dolari până la modele de lux de peste 300.000 de dolari.
În prezent, General Motors a reușit să ajungă la doar 2.000 de unități distanță de Ford în ceea ce privește vânzările EV din 2023. Chiar dacă rămâne în urma Hyundai/Kia și Tesla, compania anticipează un final de an puternic în ceea ce privește vânzările de vehicule electrice. Rory Harvey, președintele piețelor globale ale GM, a declarat că se așteaptă la o creștere continuă a cererii pentru vehicule electrice, având în vedere extinderea gamei de produse.
Portofoliu diversificat
Unul dintre principalele atuuri ale General Motors este diversitatea gamei sale de mașini electrice, bazate pe arhitectura „Ultium”. În prezent, GM oferă opt modele complet electrice, inclusiv SUV-uri precum Chevrolet Blazer și Equinox, camionete mari și modele de lux sub brandul Cadillac, precum Celestiq, cu un preț de vânzare de aproximativ 300.000 de dolari.
Până la sfârșitul anului, GM planifică să adauge încă două modele Cadillac în portofoliu, ajungând la un total de 10 vehicule electrice, cel mai mare număr din industrie. Prin comparație, Tesla oferă cinci modele, cu prețuri cuprinse între 39.000 și 100.000 de dolari, în timp ce Hyundai/Kia dispun de nouă modele de vehicule electrice.
Ce urmează
Cu un portofoliu atât de diversificat, GM are așteptări ridicate în ceea ce privește creșterea vânzărilor și creșterea cotei de piață. Investițiile masive ale companiei în dezvoltarea acestei game de vehicule electrice sunt esențiale, însă provocarea majoră rămâne cererea consumatorilor.
Conform estimărilor, GM va produce între 200.000 și 250.000 de vehicule electrice până la sfârșitul acestui an. Aceste cifre au fost ajustate în scădere față de obiectivul inițial de 300.000 de unități, dar compania spune că asta demonstrează flexibilitate în ajustarea producției în funcție de cererea pieței.
Un aspect important care complică ecuația financiară este faptul că vehiculele electrice sunt încă mai puțin profitabile decât cele pe combustie internă. Totuși, GM estimează că, odată ce va ajunge să producă 200.000 de vehicule electrice pe trimestru, acestea vor începe să genereze profit pentru companie, în sensul că veniturile din vânzări vor depăși costurile directe de producție pentru fiecare unitate fabricată.