Ford lucrează la dezvoltarea unei mașini electrice de mărime mică, cu un preț în jur de 30.000 de dolari capabile să concureze cu modelele chinezești, conform declarațiilor CEO-ului Jim Farley, preluate de CNBC. Compania se așteptă ca modelul să fie profitabil în maxim doi ani și jumătate pentru a nu pierde masiv cotă de piață în favoarea concurenților chinezi.
Divizia de mașini electrice a Ford înregistrează pierderi uriașe
Farley a precizat că o echipă relativ independentă de Ford lucrează deja la un model mai mic de mașină electrică, față de dezvoltările anterioare ale unui pick-up sau al unui SUV – insuccesul truck-ului electric F-150 Lightning atârnă deja ca o piatră de moară asupra finanțelor companiei, la fel ca și modelul electric al Mustang. Ford a pierdut 1,32 de miliarde de dolari în primul trimestru al anului din divizia de electrice, vânzând doar aproximativ 10.000 de unități, iar pentru întreg anul se așteaptă la o pierdere de peste 5 miliarde de dolari.
Cum truck-urile și SUV-urile mari cu motoare termice au fost tot timpul în topul preferințelor americanilor, electrificarea acestora este o problemă majoră, în condițiile în care doar bateriile capabile să propulseze aceste mașini grele pe distanțe acceptabile, similare cu un plin de combustibil actual (600-700 de kilometri), costă peste 50.000 de dolari; acest cost enorm face prețurile acestor modele prohibitive, și implicit, neprofitabile pentru producătorii de mașini.
Tocmai din acest motiv, în aprilie Ford a amânat pentru 2027 producția unui SUV electric de mari dimensiuni, plănuit a fi lansat inițial în 2025, precum și pentru 2026 lansarea unui nou pick-up electric cu numele de cod T3, dar și concentrarea pe lansarea acestui model mai mic, de 30.000 de dolari.
Modelul electric de mărime mai mică al Ford are însă mai multe șanse de eșec, în contextul actual al problemelor industriei: un studiu al McKinsey & Co. publicat la începutul lunii iunie a relevat că 46% din deținătorii de mașini electrice din Statele Unite doresc să revină la mașinile tradiționale datorită, în principal, numărului redus de stații de încărcare și a costurilor mai ridicate.
Cotația Ford (F) crește astăzi cu 0,48% în deschiderea ședinței de tranzacționare de astăzi și înregistrează o apreciere de 4,69% de la începutul anului.