Deficitul comercial s-a adâncit în primele zece luni ale anului 2024 datorată scăderii exporturilor, odată cu încetinirea economiilor europene și mai ales, a Germaniei – principalul partener economic al țării noastre.
Exporturile au scăzut cu 1,2% în timp ce importurile au fost mai mari cu 3% la finele lui octombrie
Conform datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS), deficitul balanței comerciale (FOB/CIF) al României a crescut cu 17,2% în perioada ianuarie-octombrie 2024, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, atingând valoarea de 27,211 miliarde de euro.
Exporturile FOB au însumat 8,449 miliarde de euro în octombrie, respectiv 77,731 miliarde de euro în primele zece luni ale anului, evoluție în scădere cu 1,2% comparativ cu finele lunii octombrie 2023.
Importurile CIF au fost cu 8,6% mai mari în octombrie la 12,174 miliarde de euro, urcând la aproximativ 105 miliarde de euro în primele zece luni, în creștere cu 2,3% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.
În structura exporturilor și importurilor, cele mai mari ponderi au fost deținute de categoria mașini și echipamente de transport 47% din exporturi și 36,4% din importuri, urmată de categoria mărfuri manufacturate, cu 15,5% din exporturi și 17,3% din importuri.
Principalul partener al comerțului internațional o reprezintă blocul comunitar al Uniunii Europene, unde am exportat produse de 56,244 miliarde de euro, aproximativ 72,4% din total, dar de unde am importat de 75,796 miliarde de euro, respectiv o pondere similară în importurile totale.
Practic, consumăm mult mai mult decât producem, produse pe care le plătim cu împrumuturi cu dobânzi ridicate așa cum am văzut, ceea ce pe termen lung este o sinucidere economică sigură.
Cum se calculează deficitul balanței comerciale FOB/CIF
Excedentul/ deficitul comercial se calculează ca diferență între valoarea exporturilor FOB ale unei țări și valoarea importurilor CIF; prețul FOB (free on board) reprezintă prețul la frontiera țării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord, în timp ce prețul CIF (cost insurance freight) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.