Deficitul comercial al României a revenit pe creștere și a urcat la 9,32 miliarde de euro în acest început de an, punând presiune constantă pe datoria externă a țării și pe ratele de dobândă plătite pentru a finanța acest deficit.
Astfel, în luna aprilie, exporturile FOB au urcat la 8,290 miliarde de euro, în timp ce importurile CIF au fost de 10,96 miliarde de euro, rezultând un deficit comercial de 2,672 miliarde de euro, conform datelor INS.
Deficitul comercial a fost de 9,320 de miliarde de euro în perioada 1 ianuarie – 31 aprilie
La finele lunii aprilie 2024, valoarea exporturilor a însumat 31,288 miliarde de euro, din care valoarea mărfurilor exportate în cele douăzeci și șapte țări ale Uniunii Europene a fost de 22,736 miliarde, ceea ce reprezintă o pondere de 72,7% din total; comparativ cu perioada similară a anului trecut, exporturile au crescut cu 0,8%, în timp ce, în relația cu țările UE, acestea s-au majorat cu 0,4%.
În ceea ce privește importurile, acestea au crescut cu 1,7% la un total de 40,609 miliarde de euro după primele patru luni, din care cele din relația cu țările UE au totalizat 29,903 miliarde de euro, pentru o pondere de 73,6% din total. Deficitul comercial cu zona euro a ajuns, așadar, la 7,167 miliarde de euro în perioada 1 ianuarie – 31 aprilie 2024.
Această valoare ridicată a deficitului comercial se datorează, în principal importurilor nete ridicate ale mărfurilor încadrate în categoria produselor chimice și a produselor derivate nespecificate în altă secțiune, în sumă de 4,361 miliarde de euro, respectiv 46,79% din totalul deficitului; îngrășămintele agricole sunt incluse în această clasă de mărfuri, iar cum Azomureș Târgu Mureș, singurul combinat funcțional și-a reluat activitatea în luna februarie, suntem nevoiți astfel să importăm majoritatea cantităților.
De asemenea, importăm mai mult decât exportăm bunuri de larg consum și alimente, precum și combustibili; în schimb, exporturile care ne țin cât de cât în viață, sunt cele din sectorul mașinilor și echipamentelor pentru transport, mai ales mașinile Dacia și Ford care merg pe piețele externe.
Cum se calculează soldul balanței comerciale FOB/CIF
Excedentul/ deficitul comercial se calculează ca diferență între valoarea exporturilor FOB ale unei țări și valoarea importurilor CIF; prețul FOB (free on board) reprezintă prețul la frontiera țării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord, în timp ce prețul CIF (cost insurance freight) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.