The Boeing Company, liderul mondial în construcțiile de aeronave, a fost înființată în iulie 1916 de William Eduard Boeing, are sediul la Chicago, Illinois și angajează aproximativ 171.000 de oameni la nivel global.
Compania este împărțită în următoarele segmente de activitate:
- aviația comercială (Commercial Airplanes), ce include dezvoltarea și producția de aeronave de pasageri și de marfă și oferă asistență, suport tehnic, întreținere și servicii de ingineri pentru flote, cu o cotă de 43,6% din veniturile anului 2023,
- aviație militară și echipamente spațiale (Defense, Space and Security), ce se ocupă cu cercetarea, dezvoltarea și producția aeronavelor militare, elicopterelor și rachetelor de apărare, sistemelor de rachete, sateliți, avioane cisternă și avioane cu rotor basculant, precum și servicii de logistică și întreținere pentru acestea, cu o pondere de 32% în venituri,
- diverse servicii (Global Services) – de logistică, inginerie, întreținere, servicii de modificare și instruire etc. și Boeing Capital – cu activități de finanțare și leasing, ambele cu o cotă de 24,4% din venituri.
Cei mai importanți clienți ai companiei provin din Statele Unite (58,3% din vânzări), urmat de cei din Europa (13,5%), Asia (12,9%) și Orientul Mijlociu (8,5%).
Evoluția situațiilor economico-financiare în ultimii cinci ani
Cel mai ridicat nivel de venituri pentru Boeing a fost atins în 2018, de aproximativ 101,2 miliarde de dolari, iar de atunci compania pare într-o cădere continuă. La finele lui 2018 și începutul lui 2019, două aeronave Boeing 737 Max s-au prăbușit în incidente similare, și au dus la suspendarea tuturor zborurilor cu acest tip de avioane de către autorități. Toate cele 387 de aeronave aflate în serviciu au fost consemnate la sol pentru cel puțin un an și 9 luni în Statele Unite și chiar mai mult în unele țări.
Evident, toate acestea au avut repercusiuni asupra reputației companiei, dar mai ales a veniturilor și comenzilor, multe companii aeriene reorientându-se către concurentul Airbus. Cele două accidente, costurile de staționare ale aeronavelor, amenzile, despăgubirile și cheltuielile de judecată au fost estimate la aproximativ 60 de miliarde de dolari și peste 1.200 de comenzi anulate.
Dacă nu era de ajuns, pandemia de covid a mai reprezentat încă o lovitură puternică pentru veniturile Boeing, care în doi ani s-au prăbușit cu 42%, la doar 58,16 miliarde de dolari, compania afundându-se și în pierderi, fiind pe minus în toți acești ultimi ani.
Comenzile s-au prăbușit la rândul lor, de la maximul istoric de 7.577 de aeronave din decembrie 2018, la 5.625 de aeronave la finele lui 2019. Anii 2021-2023 au reprezentat ani de recuperare după pandemie, iar comenzile au crescut la sfârșitul anului trecut la 6,216 de aeronave, din care 4.775 aeronave tip 737 NG/MAX cu fuzelaj îngust. Numărul de comenzi asigură practic producția pentru următorii 11,8 ani.
Evoluția cotației și a multiplilor de tranzacționare pentru Boeing
În mod evident, cele două incidente aviatice din 2018 și 2019 au dus la prăbușirea cotației cu 80% de la nivelul maxim istoric de 446 dolari per acțiune, atins la începutul lui 2019.
Pe termen mai scurt, numărul mare de comenzi primit la salonul aviatic de la Dubai din noiembrie 2023 a crescut optimismul pentru cotația Boeing, acțiunile crescând cu 40% în decurs de o lună; dar cu incidentele incredibile, precum ruperea în zbor a ușii unui 737 aparținând Alaska Airlines la 8 ianuarie acest an, greșeală datorată și recunoscută de companie, cotația nu avea cum să rămână la acel nivel prea mult.
Sunt toate șansele să o vedem și mai jos de actualul nivel de 178-180 de dolari per acțiune, dacă piața va corecta lunile următoare, în condițiile în care inflația din SUA se menține ridicată și Fed-ul nu va opera scăderi ale ratele dobânzilor de politică monetară prea curând.
În ultimii trei ani, compania nu a plătit dividende. Ultimul dividend trimestrial plătit a fost în martie 2020, în valoare de 2,055 dolari per acțiune. Multiplii de tranzacționare sunt la niște niveluri incredibile de mari și, doar rezonanța numelui, poziția de oligopol și importanța militară a companiei o fac atractivă în ochii investitorilor.
Estimările medii privind veniturile și profiturile viitoare ale Boeing
Prețul mediu țintă pentru acțiunea Boeing este de 216,09 dolari per acțiune, compilat pe baza a 30 rapoarte de analiză, cu estimări cuprinse între un minim de 140 de dolari și 300 de dolari. Așadar, cotația actuală de 179 de dolari este cu 20,5% mai scăzută decât prețul mediu țintă.
La acest moment, marja de profit net pentru Boeing este prevăzută pentru finele anului să fie ușor negativă, urmând ca în anii următori să tindă spre 11%. Însă, cu toate problemele din ultimul timp, care au dus la încetinirea producției pentru creșterea calității, cel mai probabil estimările vor fi reduse pe parcursul următoarelor luni.
Aceste informații nu reprezintă o recomandare de investiții; citiți mai multe în Termenii și Condițiile site-ului.