Vânzările Apple au totalizat 50,1 milioane de iPhone în primele trei luni ale anului, o scădere de 9,6% față de cele 55,4 milioane de telefoane livrate în aceeași perioadă a anului trecut, conform raportului preliminar al International Data Corporation (IDC).
Deși contextul macroeconomic nu este unul favorabil pieței de telefoane smart, acesta a fost cel de-al treilea trimestru consecutiv de creștere a livrărilor, iar vânzările totale au ajuns la aproximativ 298,4 milioane de telefoane, o apreciere de 7,8% față de primul trimestru al anului 2023.
Livrări în scădere în China pentru Apple
Scăderea Apple se datorează mai ales pieței chinezești, unde renașterea Huawei și creșterile Xiaomi sau Transsion au dus la pierderi importante de cotă de piață. Lansarea Huawei Mate 60 cu conectivitate 5G a fost fundamentală pentru creșterea vânzărilor, în condițiile în care sancțiunile aplicate de Statele Unite în urmă cu 3-4 ani au blocat accesul producătorului chinez la ultimele tehnologii. Conform unei analize Counterpoint Research, vânzările Apple în China au scăzut cu 24% în primele șase săptămâni ale anului în condițiile unei piețe în scădere cu 7%.
Livrările Xiaomi au fost mai mari cu 10 milioane de telefoane, în timp ce Transsion, producătorul chinez de telefoane destinate piețelor mai ieftine, a avut cea mai bună performanță, reușind să livreze aproximativ 28,5 milioane de telefoane.
În aceste condiții, Samsung a revenit pe primul loc al topului producătorilor, cu livrări de 60,1 milioane de telefoane smart, producătorul coreean reușind să scadă doar cu 0,7% față de anul trecut.
Apple se reorientează către India și Vietnam
În acest context, de creștere a competiției pe piața din China, Apple încearcă să diversifice cât de mult producția și piețele de desfacere – CEO-ul Tim Cook tocmai a început o vizită de două zile în Vietnam, unde se va întâlni cu dezvoltatori, creatori de conținut și utilizatori, conform media locale.
Apple a devenit cel de-al treilea furnizor de smartphone-uri de pe piața din Vietnam, țară de altfel, foarte importantă și ca hub de producție atât pentru telefoane, cât și pentru laptopuri.
De asemenea, iPhone-urile produse în India au adus venituri anul trecut de 14 miliarde de dolari și reprezintă aproximativ 14% din veniturile totale, ponderea producției indiene dublându-se față de anul anterior, conform unui raport Bloomberg de săptămâna trecută.
Cotația Apple (AAPL) are o evoluție laterală în ultimul an, cu o zonă suport la 167-170 de dolari per acțiune și o zonă de rezistență la maximul istoric, de 195-198 de dolari per acțiune. Rezultatele aferente primului trimestru al anului le așteptăm pe 2 mai și doar niște surprize foarte mari, negative sau pozitive, pot să ducă la spargerea celor două zone.