
Amazon a anunțat luni, 30 iunie, un record în procesul de automatizare a operațiunilor sale logistice: implementarea robotului cu numărul un milion într-un centru logistic din Japonia. Potrivit vicepreședintelui diviziei Amazon Robotics, Scott Dresser, această realizare întărește poziția companiei drept cel mai mare producător și operator global de roboți mobili.
Totodată, Amazon a lansat „DeepFleet”, un model de inteligență artificială generativă care va coordona mișcarea roboților în centrele sale de procesare a comenzilor. Algoritmul ar trebui să reducă cu 10% timpul de deplasare al flotei, ceea ce se traduce prin livrări mai rapide și costuri logistice mai mici.
Amazon mizează pe AI pentru eficiență, dar apar îngrijorări privind concedierile
Amazon a început integrarea roboților în depozite încă din 2012, inițial pentru mutarea rafturilor de inventar. Între timp, portofoliul a evoluat, incluzând roboți capabili să ridice până la 570 kg sau să transporte autonom colete către zonele de expediere. Acum, cu „DeepFleet” la bază, Amazon face un pas important către automatizarea completă a depozitelor
Deși Dresser susține că automatizarea aduce beneficii angajaților existenți: „Roboții noștri lucrează alături de angajați, preluând sarcinile repetitive și grele și oferindu-le acestora șansa de a învăța abilități tehnice”, avansul rapid al AI în operațiuni ridică semne de întrebare în privința siguranței locurilor de muncă.
CEO-ul Amazon, Andy Jassy, a recunoscut recent pentru CNBC că adoptarea accelerată a inteligenței artificiale va însemna „mai puțini oameni care vor face unele dintre sarcinile automatizate de tehnologie”. Într-un memo intern transmis în iunie, Jassy a menționat că se așteaptă la o reducere treptată a forței de muncă, pe măsură ce AI-ul se generalizează în companie.

După ce în 2024 peste 150.000 de angajați din tech au fost concediați, anul 2025 a înregistrat deja peste 72.000 de concedieri până în prezent, potrivit Layoffs.fyi. De asemenea, Forumul Economic Mondial estima că aproape jumătate dintre angajatorii americani intenționează să reducă personalul din cauza AI.
În ciuda acestor tendințe, Amazon continuă să angajeze în domenii precum inteligență artificială, robotică și inginerie. Noile centre, cum e cel din Shreveport, Louisiana, au angajat cu 30% mai mulți specialiști în mentenanță și fiabilitate față de media obișnuită.



