.
ȘtiriAutoCompanii

Scădere de 13,5% a livrărilor pentru Tesla în trimestrul al doilea al anului

Livrările globale ale Tesla au continuat să scadă și în trimestrul al doilea al anului, în timp ce producția s-a situat la același nivel. Totul pe fondul reacției negative a consumatorilor față de implicarea politică a lui Elon Musk, dar și a creșterii concurenței, mai ales din partea producătorilor chinezi, ce au venit cu modele Mao noi și prețuri mai mici.

Tesla a livrat 384.122 de mașini în T2

Tesla a produs în trimestrul al doilea al anului 2025 un număr de 410.244 de mașini, în scădere ușoară comparativ cu cele 410.831 fabricate în aceeași perioadă a anului anterior. Cu toate acestea, livrările au scăzut la 384.122 unități, marcând un declin de 13,5% față de cele 444.000 de vehicule livrate în T2 2024. Modelul 3 și Modelul Y au continuat să domine vânzările, cu 373.728 unități, restul modelelor (S, X și Cybertruck) reprezentând doar 10.394 de unități.

Această contracție constituie cel mai abrupt declin în volum din istoria trimestrială a companiei, fiind precedată de un trimestru I slab, în care s-au livrat doar 336.700 de mașini, cel mai redus număr din 2022 până acum. Estimările analiștilor erau pentru 387.000 de unități, conform FactSet. Cu toate acestea, cotația acțiunilor Tesla (TSLA) a închis ședința în creștere cu 4,5% deoarece investitorii se așteptau la cifre și mai slabe de livrări, iar perspectiva unei reveniri sustenabile depinde de lansarea unui model accesibil și de implementarea proiectului robotaxi.

Pe piața chineză, sănătatea Tesla pare să fi luat o turnură pozitivă. În luna iunie, livrările de la fabrica din Shanghai au însumat 71.599 de unități, reflectând o creștere de 16,1% față de luna precedentă și o creștere anuală de 0,8%; această revenire timidă este legată de actualizarea Modelului Y, cu autonomie extinsă, oferte de finanțare fără dobândă și promoții legate de FSD şi Supercharging. Totalul trimestrului al doilea se ridică la 191.720 de mașini, în scădere cu 6,8% față de anul anterior.  

Cauze ale declinului Tesla

Scăderea livrărilor din trimestrul II 2025 poate fi atribuită mai multor factori. În primul rând, Tesla se confruntă cu o competiție tot mai intensă din partea brandurilor chineze și europene care oferă mașini electrice mai accesibile și tehnologii noi – deși actualizarea Modelului Y vine în întâmpinarea cererii, Tesla încă nu a introdus un model cu adevărat ieftin care să atragă un segment mai larg de clienți. În al doilea rând, există semne de supraproducție și stocuri acumulate: în trimestrul II, Tesla a produs cu 26.122 de unități mai mult decât a livrat, care se adaugă la cele 25.934 din primul trimestru, ridicând mari semne de întrebare cu privire la cererea reală.

În al treilea rând, implicarea politică a lui Elon Musk a declanșat un val de reacții negative. Plângeri, boicoturi și proteste împotriva Tesla au apărut în SUA, în special după ce Musk a criticat proiectele fiscale ale lui Biden, iar conflictul cu Trump a adus și mai multă atenție politică asupra brandului. Recent, Trump îl descrie pe Musk drept „nebun”, a amenințat cu eliminarea subvențiilor guvernamentale și chiar cu blocarea activităților Tesla și SpaceX.

Livrările BYD au atins un maxim record în iunie

În al doilea trimestru al anului 2025, BYD a raportat un volum total de vânzări de 1,145,150 mașini, ceea ce reprezintă o creștere de 14,7 % față de perioada similară a anului trecut. Dintre acestea, 606,993 au fost modele alimentate exclusiv de baterii (BEV), o creștere semnificativă față de Q2 2024. În iunie, BYD a atins un record al acestui an, livrând 382,585 de mașini, echivalentul unei creșteri anuale de aproape 12%; dintre acestea, 206,884 au fost exclusiv BEV, în urcare cu 42,5 % față de iunie 2024.

În ceea ce privește concurenții locali, producătorul de modele electrice de lux Lucid Motors a fabricat 3.863 de unități și a livrat 3.309 de mașini în trimestrul II 2025, marcând o creștere de 38% față de cele 2.394 livrate în aceeași perioadă a anului trecut, sub estimările de pe Wall Street (aproximativ 3.600 unități). Aceasta reprezintă o cifră-record de livrări trimestriale, susținută de lansarea SUV-ului Gravity și de continuarea vânzărilor sedanului Air. În schimb, Rivian a înregistrat o scădere a livrărilor, cu doar 10.661 de unități în T2 2025, față de 13.790 în perioada similară a anului trecut, o diminuare de 23%; producția a scăzut la 5.979 de unități, din cauza pregătirii fabricii pentru lansarea modelelor MY 2026 în iulie. În pofida declinului, Rivian și-a confirmat obiectivul anual de livrări între 40.000 și 46.000 de mașini.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button