Airbus, cel mai mare producător de aeronave din lume, se confruntă cu o lipsă continuă de piese și de forță de muncă, ceea ce pune în pericol calendarul de livrări din cea de-a doua parte a anului. Se pare că sunt întârzieri de minim 1,5 luni pentru unele companii aeriene, însă compania nu a făcut niciun comentariu în acest sens, relatează Reuters.
Airbus are o țintă de 800 de aeronave livrate pe parcursul acestui an și este în urma graficului după primele patru luni, reușind să livreze 204 de aeronave, comparativ cu cele doar 107 de aeronave livrate de Boeing, după numeroasele incidente de la începutul anului.
Cu toate aceste întârzieri, comenzile nu încetează să curgă: CEO-ul Qatar Airways, Badr Mohammed Al Meer, a recunoscut că este în discuții cu cele două companii producătoare pentru o comandă importantă de aeronave cu fuzelaj lat, conform Bloomberg. Contractul s-ar referi la aproximativ 200 de aeronave, împărțită între modelul A350 de la producătorul european și modelul 777X al americanilor.
La finele lunii martie 2024, Airbus avea o listă de comenzi de 8.626 de aeronave, ceea ce înseamnă că producția este asigurată pentru următorii aproape 11 ani, dacă se menține ritmul actual de producție.
Profituri record așteptate pentru industria aeronautică în 2024
Numărul record de călători va duce la obținerea de profituri record pentru actorii implicați în transportul aerian, de la cei doi producători importanți, la companiile aeriene și celelalte companii adiacente industriei aeronautice.
IATA (International Air Transport Association) se așteaptă la venituri de peste o mie de miliarde de dolari pentru întreaga industrie în 2024 și la profituri de aproximativ 30,5 miliarde de dolari, ceea ce reprezintă o creștere anuală de 10% a profiturilor comparativ cu anul trecut, fiind și peste estimările din decembrie ale asociației, de 25,7 miliarde de dolari.
Dacă transportul de pasageri este așteptat să aducă venituri cu 3,2% mai mari, datorită problemelor Boeing, veniturile din transportul de mărfuri sunt văzută în scădere cu 17,5% pe măsură ce costurile revin la normal după boom-ul post-pandemic.
Așteptările pieței pentru Airbus sunt pentru o creștere a veniturilor de 9,6% la 71,74 miliarde de euro și un profit mai mare cu 17%, de 6,55 euro per acțiune.
Airbus are o apreciere a cotației de 12% de la începutul anului
Cotația Airbus s-a înscris pe o pantă ascendentă de la începutul anului, însă după maximul istoric de 172 de euro per acțiune atins la finele lui martie, acțiunile au revenit sub 160 de euro per acțiune după raportarea rezultatelor financiare din primul trimestru, rezultate ce au fost sub estimările analiștilor: venituri de 12,83 de miliarde de euro și profit net per acțiune de 59 de euro cenți, comparativ cu așteptările de 13,06 miliarde, respectiv 82 eurocenți profit.