Producătorul suedez Volvo Cars și-a revizuit pentru a doua oară în acest an prognozele financiare și strategia de electrificare, abandonând planul de a vinde exclusiv vehicule electrice (EV) până în 2030. Schimbarea vine în contextul unei cereri scăzute pentru vehicule electrice și al efectelor tarifelor impuse de SUA, UE și Canada asupra mașinilor electrice produse în China. De asemenea, Volvo a redus ținta de marjă operațională la 7-8%, față de peste 8% anterior, și a renunțat la obiectivul de vânzări de 550-600 miliarde de coroane suedeze.
Volvo, deținută majoritar de grupul chinez Geely, se confruntă cu dificultăți economice pe fondul încetinirii cererii pentru vehicule electrice (EV), în mare parte din cauza prețurilor ridicate și a infrastructurii de încărcare insuficiente. În ciuda acestor provocări, compania și-a propus să crească cota de piață în segmentul mașinilor premium, fără a mai stabili obiective specifice de vânzări.
CEO-ul Jim Rowan a declarat că tranziția către electrificare totală va dura mai mult decât s-a anticipat inițial. Prin urmare, Volvo a adoptat o strategie mai flexibilă, mizând pe o combinație de vehicule electrice și hibride. Până în 2030, compania estimează că între 90% și 100% din vânzările sale vor fi reprezentate de vehicule electrice sau plug-in hibride, cu un procent mic de hibride ușoare (mild hybrids).
Impactul pe termen scurt și concurența
Acțiunile Volvo au scăzut cu 7,5% după anunțul ajustărilor, reflectând îngrijorarea investitorilor cu privire la perspectivele de creștere. Aceasta nu este prima dată când Volvo revizuiește obiectivele financiare; în ianuarie, compania a renunțat la ținta de EBIT de 8-10% și la obiectivul de vânzări anuale de 1,2 milioane de unități, stabilit inițial în 2021.
Nu doar Volvo renunță la obiectivul său inițial de electrificare completă și alte companii auto, precum Toyota și Renault, au adoptat o strategie similară, axându-se mai mult pe hibride datorită accesibilității și autonomiei mai mari. Pe lângă încetinirea cererii pentru EV-uri, eliminarea unor subvenții guvernamentale în unele piețe a contribuit la revizuirea obiectivelor electrice ale Volvo.
CEO-ul Jim Rowan a spus că, deși compania rămâne dedicată tranziției către vehicule electrice, aceasta nu va fi una liniară. Piețele și consumatorii evoluează în ritmuri diferite, ceea ce impune o adaptare constantă a strategiei.
Volvo și-a reafirmat angajamentul față de vehiculele electrice prin lansarea SUV-ului electric EX90, dar va continua să dezvolte și hibride, precum un nou model XC90 plug-in hybrid, care urmează să fie livrat până la sfârșitul anului.
De asemenea, Volvo solicită guvernelor să adopte politici mai stabile și de lungă durată pentru a sprijini tranziția către electrificare. „Este nevoie de un cadru politic mai puternic pentru ca această tranziție să aibă succes”, a declarat Rowan.