În luna august, piața globală de mașini electrice (EV) a înregistrat o creștere semnificativă de 20% față de anul anterior, conform datelor furnizate de firma de cercetare Rho Motion. Această creștere a fost alimentată în principal de vânzările record din China, cea mai mare piață de vehicule electrice din lume, în timp ce Europa a înregistrat o scădere considerabilă de 33%, atingând cel mai slab nivel din ultimele 19 luni.
Piața din China și recordul de un milion de vânzări într-o lună
China continuă să fie motorul global al vânzărilor de mașini electrice. În august 2024, vânzările de vehicule electrice și hibride plug-in au depășit pentru prima dată pragul de un milion de unități într-o singură lună. Acest lucru este remarcabil, având în vedere că, cu doar cinci ani în urmă, vânzările anuale de EV-uri în China abia depășeau acest prag.
Această creștere spectaculoasă a fost stimulată de un nou program de subvenții guvernamentale, introdus în aprilie 2024, care permite proprietarilor de vehicule mai vechi să le schimbe cu modele noi de EV, oferind o reducere importantă la achiziție. Inițial, programul s-a aplicat vehiculelor electrice înregistrate între 2011 și 2018, însă în iulie a fost extins pentru a include și vehiculele cu combustie internă (ICE), dublând valoarea subvenției pentru vehiculele electrice la peste 2.800 de dolari.
Un alt factor interesant pe piața chineză este schimbarea echilibrului dintre vehiculele complet electrice (BEV) și vehiculele hibride plug-in (PHEV). În 2021 și 2022, BEV-urile dominau piața chineză de mașini electrice, dar în 2024, PHEV-urile au ajuns să reprezinte peste 40% din totalul vânzărilor, datorită flexibilității și autonomiei lor extinse.
Piața globală de mașini electrice
În contrast cu China, vânzările de vehicule electrice din Europa au scăzut cu 4% de la începutul anului, Germania suferind cel mai mult, cu un declin de 23%, pe fondul reducerii subvențiilor guvernamentale. Totuși, China atenuează această scădere, contribuind puternic la expansiunea pieței globale. Statele Unite și Canada au înregistrat o creștere mai modestă, de 8%, cu 160.000 de unități vândute în luna august.
În timp ce China își consolidează dominația pe piața globală de mașini electrice, producătorii auto din Europa și America de Nord se confruntă cu o cerere mai scăzută pentru vehicule complet electrice, pe măsură ce consumatorii optează pentru alternative mai accesibile, precum PHEV-urile. Acest fenomen a determinat mai mulți producători auto să își regândească planurile de electrificare, în încercarea de a se adapta la nevoile pieței și la schimbările din comportamentul consumatorilor.
Subvențiile guvernamentale joacă un rol crucial în stimularea vânzărilor de vehicule electrice. În timp ce China continuă să ofere stimulente pentru înlocuirea vehiculelor poluante, Europa a redus sau chiar eliminat unele subvenții, afectând cererea. Totuși, guvernul german a anunțat recent noi deduceri fiscale de până la 40% pentru companiile care achiziționează vehicule electrice, ceea ce ar putea contribui la revigorarea cererii.
În ciuda problemelor din Europa și a scăderii cererii în regiuni precum America de Nord, piața globală de mașini electrice continuă să crească în 2024, susținută în principal de creșterea puternică din China.