
Vânzările globale de mașini electrice și hibride plug-in au înregistrat o creștere de 29% în luna martie, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, potrivit unui studiu publicat marți de firma de analiză Rho Motion, citat de agenția Reuters. Susținute în special de performanțele din China și Europa, aceste cifre reconfirmă tendința de expansiune accelerată a sectorului auto verde, în ciuda incertitudinilor legate de politici comerciale și de reglementare din alte regiuni.
Conform datelor, în martie au fost vândute 1,7 milioane de mașini electrice și hibride plug-in la nivel mondial, incluzând atât modele full electrice (BEV), cât și hibride plug-in (PHEV). China a înregistrat o creștere de 36% a vânzărilor, atingând aproape 1 milion de unități, în timp ce Europa a raportat un avans de 24%, cu 400.000 de mașini electrice vândute.
Europa susține vânzările globale de mașini electrice, SUA rămâne în urmă
În contrast cu dinamismul piețelor asiatice și europene, vânzările globale de mașini electrice au fost temperate de contextul politic din America de Nord. Statele Unite și Canada au consemnat o creștere modestă de 12%, până la 200.000 de unități. Potrivit lui Charles Lester, manager de date la Rho Motion, „poziția președintelui Donald Trump față de standardele de emisii și presiunea scăzută asupra producătorilor de a promova mașini electrice au influențat negativ vânzările din regiune”.

Totodată, tarifele vamale de 25% impuse recent de SUA asupra importurilor auto ar putea afecta prețurile și producția de mașini electrice, în special pentru modelele fabricate în Mexic sau pentru cele care folosesc baterii importate. Aproximativ 39% dintre mașinile electrice vândute în SUA sunt importate, iar un sfert dintre cele produse local depind de baterii importate, arată studiul Rho Motion.
Contramăsurile tarifare ale Chinei ar putea duce la aproape o dublare a prețurilor pentru modelele S și X fabricate de Tesla în SUA și vândute pe piața chineză, a mai spus Lester.
Politicile de subvenționare și relaxarea reglementărilor
Europa rămâne un pilon important în susținerea vânzărilor globale de mașini electrice. Creșterea înregistrată pe continent a fost susținută de politicile stricte privind emisiile și de stimulentele pentru achiziția de mașini electrice în piețe cheie precum Germania, Italia și Marea Britanie.
De asemenea, Uniunea Europeană analizează în prezent o relaxare temporară a tarifelor pentru mașinile electrice produse în China, urrmând să stabilească prețuri minime pentru acestea și evitând astfel o confruntare comercială prelungită. Această posibilă relaxare vine ca alternativă la impunerea unor tarife mai dure asupra vehiculelor electrice chineze, măsură intens discutată anterior în cadrul Uniunii Europene.
Pe de altă parte, China a extins programul de subvenționare a înlocuirii autoturismelor până în 2025, ca parte a unui plan de stimulare a consumului. Această măsură vine în sprijinul producătorilor auto locali și contribuie la menținerea trendului ascendent al vânzărilor.
În ciuda provocărilor geopolitice, industria auto continuă să investească în dezvoltarea gamei electrice. „O mare parte din investițiile și lansările de modele planificate în Europa sunt menținute. Relaxarea temporară a țintelor de emisii oferă un răgaz financiar producătorilor auto europeni”, a mai explicat Charles Lester.