Tesla trece printr-o perioadă de turbulențe și schimbări strategice, inclusiv schimbarea poziției privind tarifele impuse de SUA asupra vehiculelor electrice (EV) din China, scăderea producției Model Y în Shanghai și abandonarea obiectivului de a livra 20 de milioane de vehicule pe an până în 2030. Toate acestea conturează o nouă direcție pentru compania condusă de Elon Musk.
Tesla și opoziția față de tarifele americane asupra vehiculelor electrice chinezești
Elon Musk, CEO-ul Tesla, și-a exprimat recent opoziția față de noile tarife impuse de administrația Biden asupra vehiculelor electrice importate din China. Într-un discurs susținut la conferința Viva Technology din Paris, Musk a declarat că măsurile care distorsionează piața nu sunt benefice și că Tesla nu a solicitat aceste tarife. „Tesla concurează destul de bine pe piața din China fără tarife și fără susținere specială. Sunt în favoarea eliminării tarifelor”, a spus Musk.
Această poziție reprezintă o schimbare față de cea de la începutul anului, când Musk avertiza: „Dacă nu sunt stabilite bariere comerciale, acestea (n.r. companiile chineze) vor demola majoritatea celorlalte companii de mașini din lume”.
Scăderea producției de Model Y în Shanghai
Tesla a redus producția modelului său de succes, Model Y, la fabrica din Shanghai, cu un procent de două cifre începând din martie, conform datelor industriei și unei surse anonime, scrie Reuters. Decizia vine în contextul unei cereri slăbite pentru acest model pe piața chineză, a doua ca mărime pentru Tesla, unde concurența pe prețuri între producătorii de vehicule electrice s-a intensificat din cauza încetinirii economice.
Fabrica din Shanghai a planificat să reducă producția Model Y cu cel puțin 20% între martie și iunie. Producția Model Y a scăzut în martie și aprilie cu 17,7% și, respectiv, 33% față de anul trecut. În primele patru luni, Tesla a produs în China cu 5% mai puține unități de Model Y și Model 3, comparativ cu aceeași perioadă din 2023.
Tesla ar renunța la livrarea a 20 de milioane de vehicule pe an până în 2030
În ultimul său raport de impact, publicat joi, 23 mai, Tesla (TSLA.O) omite obiectivul său de a livra 20 de milioane de vehicule pe an până în 2030, un alt semn că firma se îndepărtează de mașinile electrice pe măsură ce se orientează către robotaxi (mașini electrice autonome, care sunt dezvoltate să funcționeze fără șofer).
Compania și-a propus să vândă 20 de milioane de vehicule până la sfârșitul deceniului, de două ori mai multe decât Toyota, cel mai mare producător auto din lume. Acest obiectiv a apărut în rapoartele de impact din 2021 și 2022.
Deși inițial plănuiau să producă un model complet nou de 25.000 de dolari, compania a schimbat direcția, concentrându-se pe tehnologia de conducere autonomă ca principală sursă de creștere. Pe 8 august, Tesla va lansa robotaxi-ul, potrivit Reuters. Musk a declarat că robotaxi-ul și robotul umanoid Optimus vor avea un impact semnificativ asupra companiei.
Sub conducerea lui Elon Musk, compania pare că se concentrează pe inovație tehnologică și diversificarea veniturilor, punând accent pe tehnologia de conducere autonomă și dezvoltarea de noi produse, cum ar fi robotaxi-urile și roboții umanoizi.