.
ȘtiriAutoCompanii

Tesla depășește așteptările de livrări pentru T3, dar cotația acțiunilor scade cu peste 5%

Tesla a anunțat ieri 2 octombrie că a livrat 497.099 de mașini în trimestrul Iar treilea al anului, mult peste estimările medii de 456.000 de mașini conform FactSet, și a produs 447.450 de mașini în aceeași perioadă. Rezultatul la livrări marchează un nou record trimestrial și o creștere anuală de 7,4% (față de 462.890 de unități în T3 2024), însă mare parte din creștere a fost determinată de facilitățile guvernamentale oferite cumpărătorilor decât de o accelerare pur organică a producătorului. Spre comparație, în Q2 2025 Tesla livrase 384.122 de unități, ceea ce înseamnă că pe parcursul trimestrului s-a înregistrat o creștere de aproximativ 29% a livrărilor.

În schimb, producția din T3 a fost mai mică decât în anul precedent: familia Model 3/Y a înregistrat 435.826 unități produse (și 481.166 livrări), în timp ce celelalte modele (S/ X/ Cybertruck) au avut doar 11.624 produse și 15.933 livrate. Această structură de producție sugerează că Tesla s-a bazat puternic pe modelele de volum pentru a absorbi cererea.

Subvențiile guvernamentale au reprezentat principalul motor de creștere a livrărilor pentru Tesla

Un factor major în depășirea estimărilor la livrări a fost expirarea planificată a creditului federal pentru mașinile electrice (EV) din Statele Unite (de până la 7.500 de dolari), care și-a încetat valabilitatea pe 30 septembrie, ceea ce a determinat un val de cumpărători să se grăbească să obțină stimulentul înainte de termen. Tesla a valorizat la maxim acest termen limită, oferind facilități de finanțare și leasing legate de credit și lansând chiar un Model Y Performance cu câteva ore înainte de pragul limită, pentru a stimula vânzările.

Cu toate acestea, odată cu expirarea creditului, conducerea industriei avertizează asupra unei scăderi abrupte a vânzărilor în SUA. CEO-ul Ford, Jim Farley, a caracterizat mutarea drept una extrem de importantă pentru vânzările viitoare, sugerând că înregistrările de mașini electrice din SUA ar putea scădea cu mai mult de 25% în lunile următoare. Unii producători auto anticipează că piața va fi dificilă fără sprijinul subvențiilor; stocurile nevândute și întârzierile la dealeri agravând presiunea din partea ofertei.

Vânzările Tesla noul Model Y Juniper

Între timp, în China, autoritățile au transmis semnale de intervenție pentru a limita războiul de prețuri distructiv în piața auto electrică internă. După ani de discounturi agresive, Beijingul a început să admonesteze public producătorii pentru „concurență irațională” și a avertizat că reducerea prețurilor aduce riscuri sistemice pentru industrie, promovând o tranziție de la volum și discounturi către calitate, inovație și marje sustenabile; autoritățile locale au fost presate să modereze stimulentele și comportamentul de reducere a prețurilor.

Se vehiculează că reglementatorii chinezi plănuiesc controale mai stricte la exporturile de mașini electrice (prin acordarea de permise de export începând din 2026) pentru a gestiona mai bine creșterea industriei la nivel global. Această schimbare este relevantă în mod special pentru Tesla, care se confruntă cu o concurență tot mai acerbă din partea producătorilor chinezi de mașini electrice, precum BYD, NIO, XPeng și alții, care s-au bazat pe politici de preț agresive și susținerea guvernamentală.

Astfel, performanța trimestrului ar putea reprezenta o fereastră temporară în care expirarea subvenției și resetarea reglementărilor s-au intersectat pentru a accelera vânzările anticipate, înainte ca piața să revină în registrul prudenței.

Sentimentul analiștilor privind riscurile viitoare

În pofida cifrelor trimestriale excelente, mulți analiști rămân prudenți, notând că mare parte din impulsul subvențiilor este probabil deja inclus în cotația acțiunilor și că atenția investitorilor va migra către rezultatele ultimului trimestru al anului, progresul Full Self-Driving (FSD) și viabilitatea ambițiilor Tesla pe termen lung în robotică și robotaxi; totodată, performanțele Tesla în Europa și China au rămas slabe, Europa în special înregistrând o scădere accentuată a cererii.

Dacă achizițiile din T3 au fost accelerate pentru a profita de termenul limită al subvenției, în ultimul trimestru ar putea aduce un colaps al cererii: Tesla ar trebui să livreze aproximativ 389.500 de mașini pentru a atinge estimarea pe întregul an, de 1,61 milioane de unități – o sarcină extrem de dificilă în lipsa impulsului oferit de creditul guvernamental. Totodată, marjele de profit sunt și ele un punct critic de monitorizat: subvențiile și stimulentele comprimă marja per unitate, iar abilitatea Tesla de a-și recâștiga profitabilitatea într-un mediu fără subvenții este unul din principalele aspecte urmărite de investitori.

Achizițiile de acțiuni ale lui Musk au fost și ele un catalizator pentru creșterea acțiunilor

Pe 15 septembrie, Elon Musk a raportat o achiziție de 2,57 milioane de acțiuni Tesla la prețuri cuprinse între 372,37 și 396,54 dolari per acțiune, însumând aproximativ un miliard de dolari. Mișcarea a fost interpretată pe scară largă ca un semnal de încredere personală în traiectoria Tesla, mai ales în contextul criticilor recente aduse Președintelui Donald Trump și al supravegherii guvernamentale.

În prezent, Musk deține aproximativ 13% din capitalul companiei. Achiziția de acțiuni îi întărește alinierea cu interesele acționarilor, în timp ce compania propune un pachet de remunerare bazat pe performanță evaluat la un trilion de dolari. Conform planului, Musk ar primi un pachet extins de acțiuni (până la aproximativ 423,7 milioane de acțiuni în următorii zece ani) dacă Tesla îndeplinește praguri agresive legate de valoare de piață, profitabilitate, livrări, robotaxi și roboți umanoizi.

Totuși, planul de compensare se confruntă cu o opoziție serioasă din partea unui grup de investitori instituționali, care îndeamnă la un vot negativ datorită preocupărilor privind concentrarea excesivă a puterii și supravegherea precarӑ; în replică, compania afirmă că Musk nu va primi nimic dacă nu sunt îndeplinite toate obiectivele de performanță. Observatorii industriei notează că pachetul de remunerare ar putea fi și un gest tactic: prin creșterea puterii sale de vot, Musk încearcă să își consolideze poziția în guvernanța internă, mai ales în lumina hotărârilor judiciare din Delaware care au anulat anterior acordurile de remunerare.

Cotația acțiunilor Tesla (TSLA) a crescut cu 3% imediat după prezentarea acestor cifre, însă până la finalul ședinței de tranzacționare presiunea la vânzare a fost constantă, încheind ziua la 436 de dolari per acțiune, o depreciere de 5,11%. Această scădere nu este una de bun augur pentru acțiunile producătorului american, iar o confirmare zilele următoare a scăderilor ar însemna o revenire pe trend descendent. Compania va raporta rezultatele financiare aferente trimestrului trei pe 22 octombrie, după închiderea pieței.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button