.
ȘtiriAutoCompanii

Pierdere de 9,5 miliarde de euro raportată de Renault pentru deținerea sa în Nissan

Renault a anunțat o pierdere non‑cash extraordinară de 9,5 miliarde de euro legată de participația sa în Nissan, ca urmare a modificării tratamentului contabil pentru participația pe care o deține în capitalul producătorului nipon. Această ajustare, ce a fost făcută la 30 iunie 2025 — aliniază evaluarea deținerii la prețul în scădere al acțiunilor Nissan, care au scăzut cu aproape 40% în ultimul an, amplificând impactul acestei reevaluări.

Deși pierderea este reflectată în contul de profit și pierdere la categoria „alte venituri și cheltuieli operaționale”, practic este o pierdere non‑cash și nu afectează fluxul de numerar sau politica de dividend a Renault. De asemenea, Renault a subliniat că această schimbare nu modifică colaborările operaționale continue cu Nissan.

Renault deține în prezent 35,7 % din Nissan: 17,05 % direct, iar restul prin intermediul unui trust francez.

Două decenii de colaborare Renault-Nissan

Alianța Renault–Nissan–Mitsubishi datează din martie 1999, când Renault a achiziționat 36,8% din Nissan, aflat în dificultate financiară, într-un plan de salvare condus de Carlos Ghosn. În octombrie 2001, şi-a majorat participația la aproximativ 43,4%, iar Nissan a preluat un pachet de 15% fără drept de vot la producătorul francez. În acel an au fost lansate joint-venture-uri în domenii precum achiziții și tehnologie, sinergii industriale și partajare de platforme la nivel global, ce au dus la creşterea eficienței producției cu aproximativ 15%.

De-a lungul anilor, au existat tensiuni, mai ales după scandalul lui Carlos Ghosn din 2018. Structura alianței a evoluat, Renault reducându-și participația la 15% până în 2023, deși a păstrat o deținere suplimentară prin trust. De asemenea, Nissan a anunțat planuri de a reduce participația la Renault de la 15% la 10%, cu scopul de a elibera aproximativ 100 miliarde de yeni pentru investiții.

Producătorul francez este în plin proces de recrutare a unui CEO după plecarea lui Luca de Meo

La începutul anului, grupul francez a raportat rezultate solide pentru trimestrul I 2025, susținute de sinergiile operaționale din China și Europa: creştere de 2,9% a vânzărilor şi venituri de 11,68 miliarde de euro, uşor sub aşteptările analiştilor.

Rezultatele financiare şi impactul exact al acestei ajustări urmează să fie detaliate odată cu raportul semestrial, programat pentru 31 iulie 2025.

Între timp, Renault a confirmat că CEO-ul Luca de Meo va părăsi compania pe 15 iulie 2025, pentru a prelua conducerea grupului de lux Kering, care deține Gucci și Balenciaga. De Meo, la comandă din 2020, a condus „Renaulution” — procesul de revenire de la pierderi de 8 miliarde de euro către marje record și tranziție către electrificare. Anunțul privind plecarea sa a generat scăderea temporară a acțiunilor, deși perspectiva rămâne optimistă pentru succesorul său. Printre candidații avansați se numără Denis Le Vot (șef Dacia și pilot al exitului din Rusia), Maxime Picat (executiv Stellantis) și fostul CFO Renault, Thierry Piéton.

Cotația acțiunilor Renault (RNO) creşte la mijlocul zilei cu 0,82%, anunțul privind această ajustare contabilă neavând un impact negativ asupra prețului; de la începutul anului însă, acțiunile producătorului francez au o depreciere de 16%, înregistrată mai ales în ultima lună şi jumătate, odată cu anunțul plecării lui De Meo.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button