.
ȘtiriAutoCompanii

Luca de Meo demisionează din funcția de CEO Renault după 5 ani, lăsând un urmă o companie profitabilă și în plin avânt de electrificare

Renault a confirmat duminică 15 iunie 2025, că Luca de Meo va demisiona din funcția de CEO pe 15 iulie 2025, încheind o perioadă de cinci ani începută la mijlocul lui 2020, atunci când a venit de la Seat, parte din grupul Volkswagen. Acesta a preluat conducerea într-un moment critic, iar acum a anunțat că este gata „să își asume noi provocări în afara sectorului auto”. Consiliul Renault, condus de Jean‑Dominique Senard, a demarat imediat procesul de succesiune conform planului preexistent.

Pe parcursul mandatului său, de Meo a reorientat producătorul francez de la un producător axat pe volum, la unul orientat spre valoare. În ianuarie 2021, a lansat strategia pe etape „Renaulution”: prima etapă vizând supraviețuirea, a doua reînnoirea gamei, iar a treia transformarea completă spre electrificare. Această orientare a inclus lansarea a zece modele electrice până în 2025, precum R5, R4 și E‑Twingo — unele destinate să coste sub 20.000 de euro până în 2026. Totodată, prin înființarea diviziei dedicate Ampère pentru mașini propulsate electric, a reușit să reducă costurile modelelor cu aproximativ 40%, demonstrând că Renault poate concura cu producătorii chinezi cu costuri reduse.

Luca de Meo a readus pe profit grupul Renault

Din punct de vedere financiar, aceste măsuri au permis Renault să treacă de la o pierdere de 8 miliarde de euro în 2020 la un profit net de peste 2,2 miliarde de euro în 2023, iar marjele operaționale au crescut de la aproximativ 2,8 % la circa 5,6 % în aceeași perioadă. În același timp, modele hibride precum Clio și Captur au propulsat producătorul francez pe locul al doilea în creșterea pieței hibride în Europa, cu o creștere a vânzărilor de 55% la începutul lui 2024 — peste media UE.

De Meo a condus, de asemenea, restructurarea industrială a Renault. A redus liniile de producție și forța de muncă pentru a spori eficiența, și a reconfigurat participațiile reciproce cu Nissan — de la 43% la aproximativ 35%. Sub conducerea sa, Renault a stabilit parteneriate strategice cu Qualcomm și Alphabet, pentru a accelera dezvoltarea de software auto. Totodată, de Meo a apărat valoarea EV‑urilor Renault, criticând strategia de prețuri a competitorului Tesla pentru că „distruge valoarea pentru client”.

De‑asemenea, de Meo este creditat cu faptul că a salvat implicarea Renault în Formula 1 – în 2020, când compania se afla în fața unor decizii dificile, el a susținut crearea echipei Alpine F1, subliniind rolul acesteia în restabilirea mândriei corporative franceze și a vizibilității globale pentru brand.

Pe măsură ce de Meo se pregătește să cedeze conducerea în iulie, Renault intenționează să lanseze următoarea inițiativă strategică, denumită provizoriu „Futurama”, în a doua parte a anului 2025. Acest plan va continua impulsul generat de Renaulution, concentrându-se pe electrificare, software și disciplina costurilor.

Luca de Meo va prelua conducerea conglomeratului de lux Kering

În paralel, speculațiile cresc în legătură cu posibilitatea ca Luca de Meo să preia rolul de CEO al Kering, conglomeratul de lux din Paris, deținătorul unor branduri de renume precum Gucci, Yves Saint Laurent, Balenciaga, Bottega Veneta și Alexander McQueen. Momentul coincide cu anunțul președintelui François‑Henri Pinault, despre separarea rolurilor de președinte și CEO, deschizând calea unei numiri externe, în efortul de a recâștiga încrederea investitorilor, în urma performanțelor slabe ale Gucci și a scăderii valorii acțiunilor cu aproximativ 60–70% în ultimii ani.

Kering, fondat în 1962 ca Pinault S.A. și redenumit la începutul anilor 2000, a înregistrat venituri de 17,2 miliarde de euro și un profit operațional de 2,55 miliarde de euro în 2024, și chiar dacă deține un portofoliu plin de branduri de renume, grupul se confruntă cu o datorie semnificativă (peste 10  miliarde de euro) și presiuni pentru a revigora performanțele Gucci.

Observatorii remarcă faptul că punctele forte ale lui de Meo — managementul brandurilor, marketingul, strategia de redresare și disciplina costurilor — sunt exact caracteristicile de care Kering are nevoie pentru a repune pe drumul cel bun imperiul său de lux, printr-o viziune strategică reîmprospătată. Cu toate acestea, Kering nu a făcut comentarii oficiale până acum pe seama numirii lui De Meo.

Cotația Renault (RNO) s-a prăbușit cu peste 7% în prima oră de tranzacționare la bursa de la Paris, fiind compania cu cea mai mare scădere de astăzi, în timp ce acțiunile Kering (KER) cresc cu peste 6%, cea mai mare apreciere a unei companii din indicele CAC40.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button