Northvolt, producătorul suedez de baterii considerat odinioară un pilon al sectorului european al bateriilor pentru mașini electrice, a depus cerere de protecție împotriva falimentului conform Capitolului 11 în Statele Unite. Această evoluție subliniază provocările semnificative cu care se confruntă industria europeană a bateriilor, pe măsură ce încearcă să reducă dependența de producătorii asiatici.
Northvolt se confruntă cu o situație financiară dificilă
Pe 21 noiembrie 2024, Northvolt a anunțat depunerea cererii de faliment în SUA, dezvăluind o situație financiară precară: datorii de 5,8 miliarde de dolari și doar 30 de milioane de dolari în rezerve de numerar, suficiente pentru a susține operațiunile doar o săptămână. Pentru a face față procesului de faliment, compania a obținut o finanțare nouă de 100 de milioane de dolari, menită să asigure continuitatea activităților în timpul restructurării. Northvolt estimează că va finaliza acest proces până în primul trimestru al anului 2025.
Ascensiunea rapidă a Northvolt a fost marcată de investiții semnificative și planuri de extindere ambițioase. Cu toate acestea, compania s-a confruntat cu multiple dificultăți operaționale, inclusiv probleme de producție, pierderea unui client important și dificultăți în obținerea de finanțare suplimentară. Aceste provocări au fost amplificate de concurența acerbă din partea producătorilor chinezi de baterii, precum CATL sau BYD, care dețin aproximativ 85% din producția globală de celule de baterii. De asemenea, creșterea mai lentă decât se aștepta a cererii pentru mașinile electrice și anularea subvențiilor în majoritatea statelor europene au agravat situația financiară a companiei.
Compania nu va întrerupe producția, fiind sprijinită de principalii acționari
În pofida falimentului, Northvolt a primit sprijin din partea unor acționari importanți. Producătorul suedez de camioane Scania, care deține acțiuni și este un client major, a oferit un împrumut de 100 de milioane de dolari pentru a susține producția de celule de baterii la fabrica Northvolt din Skellefteå, Suedia. Volkswagen, care deține 21% din acțiunile Northvolt, a recunoscut situația și menține un dialog strâns cu compania pentru a evalua impactul asupra operațiunilor sale.
Turmentul financiar al Northvolt reprezintă un obstacol semnificativ pentru ambițiile Europei de a dezvolta o industrie independentă de baterii pentru vehicule electrice. Dificultățile companiei evidențiază complexitatea creării unei producții de baterii la scară largă în Europa și subliniază necesitatea unor strategii comune solide, a inovației tehnologice și a unor politici de sprijin eficiente pentru a consolida sectorul european al bateriilor. În prezent, compania are aproximativ 6.000 de angajați și poate produce până la 300.000 de baterii anual.