Industria auto de lux se confruntă cu o provocare majoră pe piața globală, iar Mercedes-Benz nu face excepție. Conform rezultatelor financiare din al treilea trimestru (T3) al anului 2024, publicate de companie, veniturile diviziei Cars al producătorului german de automobile premium au scăzut cu 6%, raportat la aceeași perioadă a anului trecut. Iar profitul operațional, înainte de dobânzi și taxe (EBIT), din divizia Cars a scăzut cu 64%. Această scădere dramatică este atribuită în principal cererii slabe pentru produse de lux din China, o piață-cheie pentru Mercedes-Benz, unde economia s-a confruntat cu incertitudini economice și o criză a sectorului imobiliar.
În trimestrul al treilea din 2024, divizia Mercedes-Benz Mobility a înregistrat o scădere de 5% a veniturilor, care au ajuns la 6,007 miliarde de euro, cauzată de concurența intensă în sectorul de finanțare și leasing auto, fapt ce a determinat o presiune pe marjele de dobândă și o scădere a volumului de afaceri nou încheiat. În același timp, profitul operațional (EBIT) al diviziei a scăzut cu 21%, ajungând la 285 milioane de euro, această reducere fiind influențată și de costurile suplimentare asociate riscurilor de credit, ca urmare a ajustării parametrilor de risc, într-un mediu economic incert.
În T3 2024, veniturile diviziei Mercedes-Benz Vans au scăzut cu 6%, ajungând la 4,657 miliarde de euro, în timp ce profitul operațional (EBIT) a scăzut cu 14%, până la 618 milioane de euro. Scăderea veniturilor și a profitului în divizia Vans s-a datorat reducerii vânzărilor, în special în America de Nord, unde s-a retras modelul Metris, și impactului negativ al fluctuațiilor de curs valutar. De asemenea, lansarea unor noi modele a generat costuri suplimentare, care au afectat temporar profitabilitatea.
Rezultatele financiare ale grupului Mercedes-Benz în T3 2024
Grupul a înregistrat venituri de 34,528 miliarde de euro, ceea ce reprezintă o scădere de 7% față de aceeași perioadă a anului trecut. Profitul operațional înainte de dobânzi și taxe (EBIT) a fost de 2,517 miliarde de euro, marcând o scădere de 48% față de T3 2023. Profitul net al grupului a fost de 1,719 miliarde de euro, în scădere cu 54% comparativ cu trimestrul al treilea din 2023.
CFO-ul Mercedes-Benz, Harald Wilhelm, a spus: „Rezultatele din trimestrul al treilea nu îndeplinesc așteptările noastre”, subliniind faptul că grupul va intensifica măsurile de reducere a costurilor pentru a atenua impactul acestor dificultăți. Printre factorii suplimentari care au contribuit la performanțele financiare sub așteptări s-au numărat costurile de restructurare și lansarea unor noi modele, inclusiv viitoarea serie G-Class SUV, programată să fie lansată în trimestrul următor.
Cu toate acestea, un aspect pozitiv în raport a fost fluxul de numerar industrial, care a crescut ușor în acest trimestru, ajungând la 2,39 miliarde de euro, cu 2% mai mult decât în aceeași perioadă a anului precedent. De asemenea, Mercedes-Benz a menținut un nivel ridicat al investițiilor în cercetare și dezvoltare, în special pentru electrificarea portofoliului său și modernizarea tehnologică a gamei de modele.
China, o piață dificilă pentru segmentul de lux
Piața chineză, esențială pentru majoritatea producătorilor auto de lux din Europa, este în scădere, iar cererea pentru vehicule premium s-a diminuat considerabil. Conform datelor, vânzările unitare ale Mercedes-Benz Cars au scăzut cu 1% în acest trimestru, înregistrând o vânzare totală de 503.573 de unități, dintre care 87.232 au fost vehicule electrice, o scădere de 15% față de aceeași perioadă a anului trecut. În timp ce piețele din Statele Unite au înregistrat o creștere a volumului de vânzări, acesta nu a fost suficient pentru a compensa pierderile înregistrate în China.
CEO-ul Mercedes-Benz, Ola Kaellenius, a declarat că în China, consumatorii manifestă o prudență sporită față de achizițiile de valoare mare, o tendință susținută de slăbiciunea prelungită a economiei și de criza imobiliară. Mercedes-Benz a ajustat de două ori prognoza de profit pentru anul 2024, ca răspuns la condițiile de piață din China, aliniindu-se astfel cu alți producători europeni afectați de încetinirea pieței de lux din această țară.
Ce urmează pentru Mercedes-Benz
Mercedes-Benz estimează că vânzările de vehicule pentru întregul an 2024 vor fi ușor sub nivelul înregistrat în 2023. Conform raportului, măsurile de optimizare a costurilor și de ajustare a ofertei vor continua să fie implementate, iar compania se așteaptă ca vânzările din trimestrul patru să fie similare cu cele din trimestrul al treilea, pe fondul încetinirii cererii globale.
În plus, Mercedes-Benz urmărește să evite conflictele comerciale legate de importurile de vehicule electrice din China în Europa, avertizând că tarifele impuse de Uniunea Europeană ar putea afecta negativ stabilitatea afacerilor. În prezent, compania poartă discuții cu autoritățile europene pentru a amâna aceste tarife, în încercarea de a menține stabilitatea pe piața auto europeană, unde competiția în segmentul vehiculelor electrice este tot mai intensă.