
Stellantis, al patrulea cel mai mare producător auto la nivel global, a raportat o scădere de 9% a livrărilor globale de vehicule în primul trimestru al anului 2025, totalizând aproximativ 1,2 milioane de unități. Această scădere vine după un declin de 12% în 2024.
Reducerea a fost determinată în principal de o producție mai mică în America de Nord—în scădere cu 20%—atribuită în mare parte unei perioade prelungite de oprire a producției în timpul sărbătorilor și vânzărilor mai slabe de furgonete în Europa, unde livrările au scăzut cu 8%. În schimb, America de Sud a înregistrat o creștere de 19%.
De asemenea, Stellantis a lansat mai multe modele noi dar şi unele face-lift-uri, precum Citroen C3 Aircross, Opel Frontera și Ram 2500/3500, care au contribuit la menținerea nivelurilor de comenzi și a stocurilor dealerilor.
Performanța regională a vânzărilor Stellantis
În America de Nord, livrările au scăzut cu aproximativ 82.000 de unități, reprezentând o reducere de 20% față de anul precedent. Aceasta s-a datorat în principal unei perioade prelungite de oprire a producției în ianuarie și lansării treptate a camioanelor Ram heavy-duty din 2025. În schimb, anumite modele precum Jeep Compass, Grand Cherokee și Ram 1500/2500 au înregistrat creșteri de peste 10% în primul trimestru al anului 2025. De asemenea, comenzile noi de retail din martie au atins cel mai înalt nivel din iulie 2023, indicând o posibilă stabilizare a pieței din SUA.
În Europa, livrările au scăzut cu aproximativ 47.000 de unități, o reducere de 8% față de anul precedent. Două treimi din această scădere s-au datorat tranzițiilor anumitor modele din segmentele A și B, ce înlocuiesc produse din generația anterioară întrerupte la sfârșitul primei jumătăți a anului 2024. Restul scăderii a rezultat dintr-o diminuare a volumelor de vehicule comerciale ușoare. Cu toate acestea, Stellantis a raportat o creștere de 1,9 puncte procentuale a cotei de piață în UE30 comparativ cu trimestrul al patrulea din 2024, reflectând contribuțiile la vânzări ale lansărilor recente de produse noi.
În Italia, Stellantis a înregistrat o scădere semnificativă a producției de vehicule, care a scăzut cu 35,5% față de anul precedent, ajungând la aproximativ 110.000 de unități, potrivit sindicatului FIM Cisl. Toate cele șase fabrici de asamblare ale Stellantis din Italia au raportat reduceri ale activității, cu cea mai severă scădere la fabrica din Pomigliano, unde producția modelului Dodge Hornet a scăzut cu 80%, parțial din cauza tarifelor impuse de administrația SUA. Fabrica din Cassino a înregistrat, de asemenea, o scădere semnificativă de 45,5%, afectând modelele Alfa Romeo destinate pieței din SUA.
Stellantis a prezentat un plan pentru a crește productivitatea, dar rezultatele tangibile ale lansărilor de modele noi, cum ar fi Fiat 500 hibrid și SUV-ul Alfa Romeo Stelvio, nu sunt așteptate până în 2026. Declinul este atribuit cererii slabe din Europa, prețurilor ridicate, actualizărilor de modele și concurenței intensificate din partea producătorilor auto chinezi.
În America de Sud, livrările au crescut cu 19%, contribuind la compensarea scăderilor din alte regiuni. Această creștere a făcut parte dintr-o creștere colectivă de 4% în piețele “Third engine” ale Stellantis, care includ, de asemenea, Orientul Mijlociu și Africa, China și India și Asia Pacific.

Cotația Stellantis (STLA) înregistrează o scădere pronunțată de la începutul anului, de aproximativ 40% pe fondul războiului comercial declanșat de Administrația Trump. După un avertisment major privind profitul în septembrie și plecarea fostului CEO Carlos Tavares în decembrie, președintele John Elkann servește ca lider interimar în timp ce Stellantis caută un CEO permanent. Compania, care a înregistrat o scădere semnificativă de 70% a profitului și o pierdere de numerar de 6 miliarde de euro în 2024, așteaptă o îmbunătățire a vânzărilor abia în a doua jumătate a anului 2025. Stellantis va publica rezultatele financiare pentru primul trimestru pe 30 aprilie.