
Hyundai Motor a raportat un profit net mai slab decât așteptările pentru al patrulea trimestru al anului 2024, reflectând o scădere a vânzărilor de vehicule și provizioane mai mari pentru un program de garanții din SUA, care au avut un impact semnificativ asupra rezultatului net. Constructorul auto sud-coreean a dezvăluit că se confruntă cu o creștere mai lentă pe piețele globale majore, o cerere scăzută pentru mașinile electrice și incertitudini tot mai mari legate de politicile macroeconomice.
Rezultatele financiare trimestriale și anuale ale Hyundai
Pentru perioada octombrie-decembrie 2024, Hyundai Motor a raportat un profit net de 2,474 trilioane won (aproximativ 1,72 miliarde de dolari). Deși aceasta reprezintă o creștere de 12% față de aceeași perioadă a a anului anterior, comparativ cu trimestrul anterior profitul este în scădere cu 23%. Rezultatul este sub așteptările analiștilor, de 2,992 trilioane won, conform FactSet. Profitul operațional a scăzut cu 17%, ajungând la 2,822 trilioane won (1,96 miliarde de dolari), reflectând impactul costurilor în creștere și al volumelor mai slabe de vânzări.
Veniturile trimestrului au crescut, de asemenea, cu 12% față de anul precedent, ajungând la 46,624 trilioane won (32,4 miliarde de dolari), susținute de prețurile mai mari și de influența pozitivă a fluctuațiilor valutare.
Pentru întreg anul 2024, Hyundai a raportat o creștere de 7,7% a veniturilor, la 175,231 trilioane won (121,836 miliarde de dolari) și un profit net de 13,230 trilioane won (9,198 miliarde de dolari).
Tendințe globale de vânzări și dinamica pieței
Vânzările Hyundai au scăzut la nivel global cu 2,2% în T4 2024, cererea rămânând slabă în majoritatea regiunilor. Pe parcursul anului, vânzările producătorului sud-corean au scăzut fost mai mici cu 1,8% comparativ cu anul precedent, piața americană fiind singura unde a înregistrat o creștere a livrărilor, susținută de cererea puternică pentru SUV-uri și hibride.
Hyundai se confruntă și cu riscuri legate de politicile comerciale – Donald Trump, care și-a început recent mandatul, va impune cu siguranță tarife vamale pentru bunurile importate, inclusiv componente auto, iar multe dintre piesele utilizate de Hyundai sunt fabricate în afara SUA, expunând compania la vulnerabilități semnificative legate de tarife. Pentru a atenua impactul potențial al acestora, Hyundai și-a extins capacitatea de producție în SUA și a intensificat producția de hibride; o nouă fabrică destinată doar modelelor electrice în Georgia este așteptată să sporească capacitatea de producție și să consolideze poziția companiei pe piața americană.

Acțiunile Hyundai Motor au crescut cu 4,2% în 2024, subperformând piața generală, deși la începutul verii cotația urcase la un maxim istoric de 300.000 de won per acțiune. Conform Citigroup, noile tarife vamale americane ar putea reduce profitul operațional proiectat de Hyundai pentru 2025 cu până la 10%, însă extinderea gamei de modele electrice și creșterea capacității de producție ar putea crește cota de piață globală a Hyundai la 12% până în 2026, față de aproximativ 10% în prezent.
Prognoză de vânzări în creștere în pofida riscurilor
În ciuda condițiilor de piață nefavorabile, Hyundai și-a stabilit obiective ambițioase pentru anii următori. Compania intenționează să vândă 4,17 milioane de mașini în 2025, o creștere ușoară față de cele 4,14 milioane livrate clienților anul trecut. Hyundai prognozează, de asemenea, o creștere a veniturilor de 3%-4% pentru anul curent și o sumă de 16,65 miliarde de dolari pentru noi investiții, concentrându-se puternic pe inovație și extindere.
Strategia pe termen lung pentru modelele electrice este la fel de ambițioasă – Hyundai își propune să vândă două milioane de mașini electrice la nivel global până în 2030, un obiectiv provocator, în condițiile în care mulți dintre concurenții săi și-au redus sau retras obiectivele de producție pe fondul scăderii cererii de pe piața consumatorilor pentru acest tip de motorizare.