.
TechȘtiri

Acțiunile Tesla în scădere după evenimentul de lansare a roboților

După un eveniment în care Tesla a prezentat noile sale concepte de roboți, precum Cybercab, Robovan și robotul umanoid Optimus, reacția pieței a fost dezamăgitoare. Acțiunile Tesla (TSLA) au înregistrat o scădere de aproape 9%, echivalentă cu o pierdere de peste 60 de miliarde de dolari din capitalizarea companiei. Această evoluție a atras atenția investitorilor și analiștilor, care consideră că entuziasmul din jurul Tesla a fost amplificat fără o bază solidă în termeni de detalii tehnice și planuri clare de implementare.

Lipsa informațiilor a dezamăgit Wall Street

Evenimentul a ridicat așteptări mari, însă a oferit puține răspunsuri concrete. Elon Musk a prezentat concepte futuriste, dar a omis informații esențiale despre când și cum vor fi implementate acestea. A lipsit o strategie clară de producție, iar lipsa detaliilor despre planurile pentru Model 2 sau a noii generații Roadster a lăsat investitorii confuzi și îngrijorați.

Analistul Garrett Nelson de la CFRA a comparat evenimentul cu „vizionarea unui film plin de efecte speciale și răsturnări de situație, dar la finalul căruia te întrebi despre ce a fost vorba”. Analiștii au așteptat mai multe detalii despre funcționalitățile tehnice, timpii de lansare sau strategiile prin care Tesla ar putea surclasa concurența, însă acestea au lipsit, lăsând loc pentru incertitudini.

Întrebări privind viitorul tehnologic al Tesla

Deși mașinile concept precum Robovan sau Cybercab par promițătoare, lipsa detaliilor despre autonomia vehiculelor, specificațiile tehnice, sau despre producția la scară largă creează incertitudine. Elon Musk a menționat că Tesla își propune să înceapă construcția Cybercab până în 2026, la un preț de sub 30.000 de dolari, dar fără a oferi detalii despre capacitățile tehnologice necesare pentru a îndeplini această promisiune.

Un alt element controversat a fost decizia Tesla de a nu utiliza tehnologia Lidar (detectare și măsurare cu laser), preferând să se bazeze pe camere și viziune computerizată pentru conducerea autonomă. Această alegere ar putea pune compania în fața unor obstacole majore în obținerea aprobărilor de reglementare, având în vedere că tehnologiile concurente, precum Waymo, folosesc Lidar și au un avans considerabil în obținerea permiselor pentru testarea vehiculelor autonome pe drumurile publice.

Valoarea acțiunilor Tesla, supraevaluată?

Scăderea bruscă a acțiunilor a ridicat întrebări cu privire la sustenabilitatea actualei evaluări a Tesla. Înainte de eveniment, Tesla avea o capitalizare de piață de peste 760 de miliarde de dolari, o valoare mult mai mare comparativ cu alți producători auto consacrați, precum General Motors (GM) sau Ford (F). Cu toate acestea, mulți analiști, inclusiv Toni Sacconaghi de la Bernstein, avertizează că valoarea ridicată a acțiunilor Tesla se bazează pe promisiuni legate de produse viitoare, precum robotaxi-urile și humanoizii Optimus, care sunt încă departe de a fi profitabile.

Sacconaghi a estimat că afacerea auto tradițională a Tesla valorează aproximativ 200 de miliarde de dolari, sugerând că restul de 600 de miliarde depind de tehnologii încă nevalidate comercial, precum Full Self Driving (FSD), robotaxi-uri și roboți umanoizi.

Tesla se confruntă cu o competiție dură din partea companiilor precum Waymo, care folosesc tehnologii mai avansate pentru vehiculele autonome. Waymo, o subsidiară a Alphabet (Google), a introdus a șasea generație de tehnologie autonomă, care folosește o combinație de camere, radar și Lidar pentru a naviga în siguranță în diverse condiții meteo. Analiștii consideră că Waymo are un avans substanțial, mai ales pe partea de siguranță, unde Tesla încă întâmpină provocări.

Profesorul Matthew Wansley de la Cardozo School of Law din New York a declarat că „software-ul Tesla este cu ani în urma Waymo”, adăugând că simpla inovație în designul vehiculelor nu va rezolva problema. Tesla va trebui să demonstreze că sistemul său bazat pe camere poate fi la fel de sigur, ceea ce va necesita inovații majore în software.

Un alt aspect cheie este legat de investițiile mari necesare pentru dezvoltarea tehnologiilor prezentate. De exemplu, tehnologia de încărcare inductivă pentru flota de robotaxi-uri, deși convenabilă, are costuri ridicate de implementare și prezintă întrebări legate de eficiența energetică. Pierderile de energie pot varia între 10% și 25%, făcând-o mai puțin eficientă decât metodele tradiționale de încărcare prin cablu.

De asemenea, robotul umanoid Optimus, despre care Musk a declarat că va costa între 20.000 și 30.000 de dolari, a ridicat multe întrebări. Deși conceptul este promițător, capacitatea unui robot de a efectua sarcini complexe sau activități domestice este o provocare tehnică uriașă. Specialiștii estimează că dezvoltarea unei versiuni funcționale și comercializabile a acestui robot ar putea dura cel puțin un deceniu.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button