
Piața de mașini electrice din China a înregistrat în luna ianuarie o creștere semnificativă față de anul precedent, de 83,2%, în pofida scăderii sezoniere obișnuite – în total, s-au vândut 893.235 de unități. Acest tipar este în concordanță cu tendințele istorice, deoarece începutul anului, în special în perioada Anului Nou Chinezesc, este marcat de o scădere a vânzărilor auto.
Vânzările de mașini electrice ale principalelor mărci locale
BYD a raportat vânzări de 300.538 de mașini full-electrice în ianuarie, ceea ce reprezintă o creștere de 49% față de aceeași lună a anului trecut; cu toate acestea, vânzările au scăzut cu 42% comparativ cu decembrie 2024, o tendință tipică pentru această perioadă a anului. Un aspect pozitiv este creșterea vânzărilor internaționale, BYD livrând 66.336 de unități pe piețele externe, ceea ce reprezintă o creștere de 83% anual și 16% față de decembrie.

Geely Auto, ce include mărcile Zeekr, Lynk&Co, Geely și Geely Galaxy, a vândut 121.071 de mașini, reușind să păstreze cea de-a doua poziție în rândul producătorilor locali. Vânzările sale au urcat cu cu 4,2% față de luna anterioară și cu 83,9% comparativ cu anul precedent.
NIO a livrat 13.863 de maşini în ianuarie, marcând o creștere de 38% față de anul precedent, dar o scădere de 55% față de decembrie 2024. Marca principală NIO a contribuit cu 7.951 de unități, în timp ce brandul ONVO a livrat 5.912 unități. Pentru a stimula vânzările într-o perioadă tradițional mai slabă, compania a lansat un program de finanțare cu dobândă zero pentru cinci ani.
XPeng a fost una dintre surprizele lunii, livrând 30.350 de mașini electrice, o creștere impresionantă de 268% față de anul precedent, deși cu 17% mai puțin decât în decembrie. Succesul acestui brand se datorează în special modelului compact Mona M03, care a ajutat XPeng să depășească Li Auto în vânzările lunare pentru prima dată în doi ani.
Li Auto a livrat 29.927 de unități în ianuarie, ceea ce reprezintă o scădere de 4% față de anul precedent și o scădere de 49% față de decembrie. Cu toate acestea, compania își menține poziția de lider în segmentul premium, fiind cel mai bine vândut brand auto chinezesc pentru mașinile cu un preț de peste 200.000 RMB (aproximativ 27.800 de dolari).
Evenimentul lunii a fost lansarea Tesla Model Y facelift
Un eveniment notabil al lunii a fost lansarea faceliftului Model Y în China, pe 10 ianuarie 2025. Noul model oferă o autonomie mai mare și un design exterior actualizat și este disponibil în două variante:, una cu tracțiune spate, ce are un preț de pornire de la 263.500 RMB (aproximativ 36.600 de dolari) și versiunea Long Range cu tracțiune integrală, ce pleacă de la 303.500 RMB (aproximativ 42.150 de dolari). Interesul pentru noul Model Y a fost foarte mare, cu peste 70.000 de comenzi plasate în primele cinci zile de la lansare.

În mod tradițional, începutul anului aduce o scădere a vânzărilor auto din cauza vacanțelor de Anul Nou Chinezesc și a încetării anumitor subvenții guvernamentale. Cu toate acestea, analiștii estimează că vânzările de electrice vor continua să crească în 2025, existând șanse ca numărul acestora să îl depășească pe cel ale modelelor cu combustie internă în China.