Nissan, unul dintre cei mai mari producători auto din Japonia, traversează o perioadă de tranziție în contextul reducerii participației Renault, partenerul său tradițional. Conform Financial Times, compania explorează opțiunea atragerii unui investitor strategic, cum ar fi o bancă sau o instituție de asigurări, pentru a înlocui o parte din acțiunile deținute de Renault. Această mutare vine într-un moment în care industria auto globală se confruntă cu presiuni majore, în contextul concurenței din China și al tranziției către vehiculele electrice.
Ce s-a întâmplat cu Renault
Renault a inițiat un proces de reducere a participației sale în Nissan, care era de aproximativ 43% anterior. În acest scop, în noiembrie 2023, Renault a transferat 28,4% din acțiunile Nissan într-un trust francez, păstrând astfel doar 15% din acțiuni cu drept de vot, egalând participația deținută de Nissan în Renault.
Ulterior, Renault a început să vândă treptat din acțiunile deținute în trust, ca parte a strategiei de reducere a participației sale în Nissan. Aceste vânzări au fost concepute pentru a genera fonduri, contribuind la reducerea datoriilor și la îmbunătățirea poziției financiare a grupului.
Despărțirea de Renault reprezintă mai mult decât pierderea unei surse financiare directe; aceasta înseamnă și renunțarea la un partener strategic care împărțea costurile pentru dezvoltare, cercetare și adaptare la noile cerințe ale pieței auto globale. În lipsa acestui sprijin, compania japoneză se confruntă cu necesitatea urgentă de a atrage investitori noi, ceea ce deschide oportunitatea unei mai mari independențe, dar expune compania unor riscuri financiare și operaționale crescute dacă noii parteneri nu oferă aceeași stabilitate sau viziune pe termen lung.
Un aspect cheie al planului companiei din Yokohama este posibila implicare a Honda, al doilea mare producător auto din Japonia. Surse apropiate companiei au dezvăluit că Nissan nu exclude varianta ca Honda să achiziționeze o parte din acțiunile sale, mai ales în contextul în care cele două companii au început recent colaborări în dezvoltarea de vehicule electrice și tehnologii software.
Un an decisiv pentru Nissan
Pentru Nissan, următoarele 12-14 luni sunt esențiale. Compania a anunțat recent un avertisment de profit și a demarat un plan de restructurare care include reducerea a 9.000 de locuri de muncă la nivel global. În ciuda dificultăților de pe piețele din SUA și China, Nissan intenționează să lanseze noi modele, cu speranța de a recâștiga terenul pierdut în fața rivalilor.
În același timp, Nissan a stârnit interesul investitorilor, inclusiv al unor fonduri precum Effissimo Capital Management din Singapore și Oasis Management din Hong Kong, ambele cunoscute pentru implicarea activă în companii de renume.
Pe măsură ce competiția globală devine tot mai acerbă, compania japoneză își evaluează poziția pe termen lung. Deși Renault și Mitsubishi rămân parteneri ai Nissan, iar colaborările cu Honda sunt în explorare, este clar că industria auto trebuie să răspundă rapid cerințelor de electrificare și digitalizare.
În timp ce unii favorizează mega fuziuni, cum este cazul Stellantis, Nissan și partenerii săi explorează modelul colaborărilor tehnologice și regionale. Această strategie ar putea oferi flexibilitatea necesară pentru a rămâne competitiv pe piețele din SUA, China și Japonia, fără a compromite eficiența operațională.