.
AutoIndustrieȘtiri

Înmatriculările de mașini noi în 2024 au crescut ușor în UE, dar volumul electricelor a scăzut

Înmatriculările de mașini noi în 2024 au înregistrat o creștere ușoară, conform datelor publicate de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA). Anul trecut s-au vândut aproximativ 10,6 milioane de unități, cu o creștere de 0,8% față de 2023. Cu toate acestea, performanțele au variat substanțial între piețele mari din Europa, iar preferințele pentru diferite tipuri de propulsie reflectă o tranziție continuă către electrificare.

Piețe mixte: creștere în Spania, scăderi în Franța și Germania

În timp ce înmatriculările de mașini noi în 2024 au avut un rezultat pozitiv pe ansamblu, evoluțiile din statele membre UE au fost neuniforme. Spania a avut cea mai bună performanță, cu o creștere de 7,1%. În schimb, Franța a înregistrat un declin de 3,2%, iar Germania, cea mai mare piață auto europeană, a scăzut cu 1%. Italia a avut o scădere ușoară de 0,5%.

În ultima lună a anului, decembrie 2024, înmatriculările au crescut cu 5,1% în UE, fiind impulsionate de creșteri mari în Spania (+28,8%) și, într-o măsură mai mică, în Franța (+1,5%). Cu toate acestea, Germania (-7,1%) și Italia (-4,9%) au continuat să arate slăbiciuni.

Tranziția către mașini electrice, schimbări în preferințele consumatorilor

Pe parcursul anului 2024, înmatriculările de mașini electrice au crescut ca pondere de piață, dar au înregistrat un declin în volum total. Mașinile electrice pe baterii (BEV) au avut o cotă de piață anuală de 13,6%, depășind pentru al doilea an consecutiv mașinile diesel, care au scăzut la o cotă de 11,9%.

Cu toate acestea, în termeni absoluți, înmatriculările de mașini electrice au scăzut cu 5,9% față de 2023. Luna decembrie 2024 a fost și ea una dificilă, cu o scădere de 10,2% a vânzărilor de BEV. Această tendință a fost determinată de scăderi masive în Germania (-38,6%) și Franța (-20,7%).

Înmatriculările de mașini noi în 2024 pe piața europeană captură ACEA

Pe de altă parte, mașinile hibride electrice (HEV) au continuat să câștige teren, crescând cu 33,1% în decembrie și devenind cel mai popular tip de propulsie alternativă, cu o cotă de piață de 33,6% în ultima lună a anului. Acestea au depășit în mod constant înmatriculările de mașini pe benzină în ultimele patru luni ale anului.

Mașinile pe benzină și diesel în declin

Mașinile pe benzină au rămas lider de piață, dar cota lor a scăzut la 33,3% în 2024. În luna decembrie, înmatriculările de mașini noi pe benzină au scăzut cu 1,8% în UE, înregistrând scăderi importante în Franța (-23%), Italia (-11,4%) și Germania (-7,4%). Singura excepție a fost Spania, care a avut o creștere de 16%.

În schimb, mașinile diesel au continuat să piardă teren, ajungând la doar 9,8% cotă de piață în decembrie 2024, cu scăderi de două cifre în majoritatea piețelor europene. Declanșarea acestei tranziții rapide reflectă interesul tot mai mare al consumatorilor pentru alternativele mai prietenoase cu mediul, cum sunt hibridele și electricele.

Înmatriculările de mașini noi în 2024 în România, focus pe hibride

Piața auto din România a înregistrat o creștere de 21,4% în decembrie 2024, cu 13.807 autoturisme înmatriculate față de 11.373 în aceeași lună a anului anterior. Pe întregul an, mașinile hibride electrice (HEV) au dominat preferințele, cu o cotă de 38,7%, urmate de vehiculele pe benzină (32,4%). Dieselul a scăzut la 12,2%, iar mașinile complet electrice (BEV) au atins o cotă modestă de 6,5%.

România rămâne în urmă față de media UE pentru mașinile complet electrice (13,6%), dar preferința puternică pentru hibride reflectă o tranziție graduală spre tehnologii mai ecologice.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button