.
AutoȘtiri

Înmatriculările de mașini în Europa în T1 din 2025: scădere generală, dar creștere la mașini electrice

Înmatriculările de mașini în Europa au înregistrat o scădere de 1,9% în primul trimestru al anului 2025 față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor publicate joi, 24 aprilie, de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Deși luna martie a adus o ușoară redresare la nivel continental, cu un avans de 2,8% în vânzările totale de autoturisme, piața rămâne tensionată de incertitudinile economice globale și de schimbările în preferințele consumatorilor.

Declinul este atribuit în mare parte performanței slabe a motoarelor tradiționale cu ardere internă, în special pe fondul scăderii vânzărilor de autoturisme pe benzină și motorină. Comparativ cu primul trimestru din 2024, vânzările de mașini pe benzină au scăzut cu 20,6%, în timp ce cele diesel au coborât cu 27,1%.

În schimb, interesul pentru mașinile complet electrice (BEV), hibride (HEV) și hibride plug-in (PHEV) este în creștere. Mașinile electrice cu baterii au înregistrat o creștere de 23,9% față de T1 2024, atingând o cotă de piață de 15,2%, în timp ce hibride clasice rămân cea mai populară categorie de motorizare.

Înmatriculările de mașini în Europa: Tesla pierde teren, hibridele se impun

Chiar dacă segmentul electricelor în ansamblu este în creștere, Tesla, unul dintre liderii segmentului EV, a avut un prim trimestru slab. În luna martie, înmatriculările de mașini Tesla au scăzut cu 28,2% față de aceeași lună din 2024, marcând a treia lună consecutivă de declin. „Cota Tesla pe piața auto europeană a scăzut la 2%, de la 2,9% anul trecut”, potrivit datelor ACEA, citate de Reuters.

Această performanță slabă vine pe fondul unei concurențe din ce în ce mai agresive din partea producătorilor chinezi, dar și al controverselor politice asociate cu fondatorul Elon Musk. Datele sugerează că unii consumatori europeni încep să evite brandul Tesla, fie din considerente politice, fie din cauza ofertelor mai competitive venite din Asia, notează Reuters.

La nivel de țări, Spania (+23,2%), Italia (+6,3%) și Marea Britanie (+12,4%) au înregistrat cele mai mari creșteri în luna martie. În schimb, Franța (-14,5%) și Germania (-3,9%) au tras în jos cifrele la nivelul Uniunii Europene, care a raportat în total o scădere de 0,2% față de martie 2024.

Electrificarea prinde viteză, dar motoarele tradiționale domină încă

Deși înmatriculările de mașini în Europa indică o creștere a interesului pentru electrificare, motorizările clasice rămân încă majoritare. Combinate, benzina și motorina dețin o cotă de 38,3%, în scădere de la 48,3% în primul trimestru din 2024.

Performanțele notabile au fost înregistrate în Germania, care rămâne cea mai mare piață auto din UE. În primele trei luni ale anului, Germania a avut o creștere de 38,9% în vânzările de mașini electrice și de 10,5% pentru modelele hibride. În schimb, în Franța s-au înregistrat scăderi importante atât la electrice (-6,6%), cât și la benzina (-34,1%).

Cu toate că înmatriculările de mașini în Europa în primul trimestru din 2025 sugerează o piață volatilă, tendința generală rămâne clară: trecerea de la mașinile tradiționale la cele electrice. Totuși, obstacolele nu lipsesc, de la costurile de producție în creștere, la efectele tarifelor impuse de administrația Trump, care tensionează suplimentar comerțul global și afectează negativ perspectivele de creștere ale sectorului.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button