Boeing se află din nou, într-o situație delicată, după ce cel mai mare sindicat al producătorului de avioane a intrat în grevă, neacceptând o creștere a salariului cu 25% în următorii patru ani plus alte beneficii.
Greva a fost aprobată cu o majoritate covârșitoare, de peste 90% dintre cei 33.000 de membri ai sindicatului Association of Machinists and Aerospace Workers, care lucrează la fabricile din Seattle și Portland, unde este asamblat în principal cel mai vândut model al companiei, 737 MAX.
Sindicaliștii solicită, printre altele, o majorare salarială cu 40%, reinstituirea beneficiilor pentru pensie pierdute la renegocierea contractului din 2014, dar și promisiunea companiei că noua generație de aeronave va fi asamblată la cele două fabrici.
Implicațiile grevei asupra finanțelor companiei
CEO-ul Kelly Ortberg, proaspăt instalat acum cinci săptămâni, are misiunea ingrată de a repune pe picioare compania confruntată cu o criză de calitate a producției și probleme cu aprovizionarea, care au dus la deteriorare rapidă a finanțelor în ultimele luni. Boeing a înregistrat un flux de numerar operațional negativ de aproape patru miliarde de dolari în prima jumătate a anului și a avertizat în iulie că acesta va scădea la un nivel cuprins între 5 și 10 miliarde de dolari la finele acestui an – o durată mai mare a grevei ar balansa scăderea către nivelul maxim, cu impact negativ asupra costurilor de finanțare.
Nivelul datoriilor pe termen lung a urcat la 53 de miliarde de dolari la finele celui de-al doilea trimestrului, iar acesta tinde să devină nesustenabil în condițiile unor eventuale reduceri ale ratingurilor, lucru foarte probabil în condițiile unei greve îndelungate. Fiecare scădere a ratingului obligațiunilor ar costa Boeing o sumă suplimentară de 100 de milioane de dolari sub formă de dobândă, conform analistul Jefferies Sheila Kahyaoglu; compania a plătit dobânzi de peste 2 miliarde de dolari în 2023.
Boeing va avea întârzieri în livrarea comenzilor
Victimele colaterale ale grevei sunt companiile aeriene, care sunt confruntate cu livrări mai reduse din partea producătorului american, livrări deja întârziate de numeroasele celelalte probleme. Astfel, dacă greva se va întinde pe parcursul mai multor săptămâni, CEO-ul Ryanair se așteaptă să primească anul viitor doar 20 de aeronave 737 MAX din cele 25 comandate – comandă deja redusă de la 30 datorită întârzierilor operaționale ale Boeing; în plus, recuperarea întârzierilor de producție s-ar putea întinde pe cel puțin doi ani.
O oprire prelungită ar afecta și furnizorii, care tocmai începuseră să-și revină după opririle cauzate de pandemia de covid și de restricțiile de zbor pentru aeronavele 737 MAX după accidente fatale din 2018 și 2019. Opririle au efecte asupra furnizorilor de piese care sunt forțați să reducă locurile de muncă atunci când scad comenzile, apoi trebuie să reangajeze și să recalifice lucrătorii.
Boeing a încercat din răsputeri să nu reducă comenzile de piese, în ciuda propriei încetiniri a producției, pentru a evita ulterioarele probleme ulterioare în aprovizionare, dar asta cu prețul a miliarde de dolari în stoc de piese neutilizate.
Cotația acțiunilor Boeing (BA) a scăzut vineri cu aproape 4%, la cel mai mic nivel din ultimul an, iar scăderea nu pare să se sfârșească aici.