
BYD a avut o lună septembrie spectaculoasă în Regatul Unit, unde vânzările de mașini electrice au crescut cu 880% față de anul trecut, scrie CNBC. Compania chineză a raportat 11.271 de unități vândute în septembrie, iar totalul anual a depășit 35.000. Cu această performanță, Marea Britanie devine cea mai mare piață a BYD din afara Chinei, cu o cotă de 2,2%.
Succesul nu vine din întâmplare. Într-o piață sensibilă la prețuri, BYD oferă modele substanțial mai accesibile decât rivalii occidentali. Modelul BYD Dolphin pornește de la puțin peste 26.000 de lire, în timp ce un Tesla Model 3 costă aproximativ 40.000 de lire. Diferența de preț a devenit argumentul decisiv pentru mii de cumpărători care caută un vehicul electric fără a plăti o avere.
Pe lângă preț, gama BYD a început să se diversifice rapid: hibridul SEAL U DM-i și electricul SEALION 7 s-au vândut cel mai bine, iar compania a inaugurat recent și un centru dedicat bateriilor pentru autobuze electrice. Cu alte cuvinte, BYD nu vinde doar mașini, ci își consolidează infrastructura pe termen lung.
BYD, între expansiune globală și încetinire în China
Dacă în Europa graficele urcă abrupt, acasă povestea e mai complicată. În septembrie, BYD a raportat prima scădere anuală a livrărilor din 2025, de aproape 6%, până la 393.000 de unități. Pentru un gigant care controla peste jumătate din piața chineză de vehicule electrice, reculul este semnificativ.
Explicația ține de contextul dur al pieței interne. În China este o competiție nemiloasă între producătorii locali, iar reducerile de preț au devenit principala armă de supraviețuire. Noii rivali, precum Leapmotor, Nio, Xpeng sau Xiaomi, au înregistrat recorduri de livrări, atrăgând cumpărătorii cu modele mai ieftine și design mai rafinat.
BYD a fost nevoită să-și reducă ținta anuală de vânzări cu 16%, la 4,6 milioane de unități, un semn clar că piața internă tinde spre saturație. Chiar dacă rămâne lider, dominația companiei e pusă la încercare de generația nouă de start-up-uri susținute de grupuri precum Huawei sau Stellantis.

Acțiunile BYD se tranzacționează marți, 7 octombrie, după-amiază la Bursa din Hong Kong în jurul valorii de 108 dolari HKD, aproape de minimele ultimelor 12 luni. După vârful de peste 160 dolari HKD atins în mai 2025, titlurile au pierdut aproximativ 30%, pe fondul îngrijorărilor investitorilor privind încetinirea vânzărilor pe piața internă.
Pe termen lung, miza companiei chineze nu este doar să vândă mai mult, ci să-și mențină echilibrul între două lumi economice complet diferite. Pe de o parte, Europa, unde creșterea abia începe, iar pe de altă parte, China, unde lupta pentru fiecare client a devenit un maraton în plină furtună.



