.
Analiză fundamentalăEducație

Multiplul PEG – Price/Earnings to Growth Ratio: ce este, cum se calculează și cum ne ajută în alegerea celor mai bune companii în care să investim

Multiplul PEG – Price/Earnings to Growth Ratio este o variantă îmbunătățită a multiplului P/E (Price to Earnings) având în vedere că include și rata de creștere anticipată a profitului net, ajutând la obținerea unei imagini mai complete asupra prețului de tranzacționare a unei companii.

Majoritatea indicatorilor calculați – Price to EarningsPrice to SalesPrice to Book au în vedere rezultatele obținute de companie în trecut, tocmai de aceea Price/Earnings to Growth Ratio este considerat mai relevant

PEG reprezintă cât de mult sunt dispuși investitorii să plătească per unitate de creștere a profitului net estimată pentru o anumită perioadă de timp.

Cum se calculează PEG

Multiplul PEG se calculează pornind de la multiplul P/E, care îl regăsim, de regulă, deja calculat sau putem să îl determinăm ușor, prin raportarea capitalizării companiei la valoarea totală a profitului net.  Ulterior, trebuie să raportăm valoarea obținută la rata de creștere a profitului, care se calculează împărțind profitul per acțiune (EPS – Earnings Per Share) al ultimelor patru trimestre la EPS estimat pentru următoarele patru trimestre.

Exemplu: prețul unei acțiuni Coca Cola este de 60 dolari, iar profitul per acțiune pentru ultimele patru trimestre este de 2,25 dolari; în același timp, EPS estimat pentru următoarele patru trimestre este de 2,50 dolari per acțiune.

Așadar avem P/E = 60$ / 2,25$ = 26,66x și o rată de creștere a profitului de 2,50$ / 2,28$ = 11,11%. Valoarea PEG pentru compania Coca Cola este de P/E / rata de creștere a profitului = 26,66 / 11,11% = 2,39x.

Cum interpretăm valoarea PEG 

Ca regulă generală, se consideră că o companie este evaluată corect în raport cu creșterea anticipată a profiturilor atunci cînd valoarea PEG este 1; un indicator subunitar este de preferat pentru a considera căavem de a face cu o companie relativ ieftină, iar un indicator supraunitar ne spune fie că piața se așteaptă la o creștere mai mare decât estimările, fie că acțiunea este supraevaluată. Așadar, pentru exemplul nostru, compania Coca Cola poate fi considerată supraevaluată la acest nivel de 2,39x.

O valoare negativă este un semnal de alarmă pentru investitori, putându-se datora fie pierderilor înregistrate, fie unei valori negative a ratei estimate de creștere a profitului.  

În schimb, cel mai mare pericol în utilizarea PEG în încercarea de a găsi acțiuni ieftine este legată de rata de creștere estimată a profiturilor, care nu este bătută în cuie, fiind doar viziunile unor analiști. De aceea, este bine să utilizăm o medie a acestor estimări sau chiar cea mai pesimistă dintre ele pentru a nu plăti prea mult pe o acțiune. 

Totodată, cunoașterea valorii multiplului este mai puțin adecvată pentru companiile mature, cu potențial de creștere redus, care oferă, de regulă, dividende bune; pentru acestea trebuie să calculăm valoarea ajustată cu dividendul a PEG, raportând rezultatul P/E la rezultatul adunării ratei de creștere a profitului cu cea a randamentului dividendului. 

Corelarea PEG cu alți indicatori

De asemenea, utilizarea valorii multiplului PEG împreună cu cea a P/E ne poate releva o altă viziune decât cunoașterea doar a multiplului P/E; spre exemplu, o companie cu P/E extrem de mare (deci un preț relativ mare față de profitul per acțiune) poate fi evaluată de piață la un nivel ridicat pe fondul unor rate de creștere anticipate ale profitului extrem de mari (vezi cazul companiilor de tip growth).

Și invers, având un P/E scăzut, de 3-4x spre exemplu, putem considera compania subevaluată, dar dacă câștigurile estimate pentru viitor sunt mai mici decât cele actuale atunci multiplul PEG are o valoare ridicată, ceea ce înseamnă că nu ar fi rău să luăm în considerare vânzarea acțiunilor.

Cum PEG nu ia în considerare sumele de bani sau echivalentele de numerar pe care le are la dispoziție compania, ar trebui să considerăm în analiză și indicatorul Price to FCF; totodată, trebuie să îl corelăm cu Price to Book pentru a vedea dacă într-adevăr compania este evaluată corespunzător de piață.

Deciziile de investiții nu ar trebui niciodată să fie luate în baza unui singur indicator, iar raportul Price/Earnings to Growth Ratio nu face excepție!

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button