Marja de profit operațional – cum se calculează, ce informații ne aduce despre compania analizată
Marja de profit operațional sau marja de exploatare este unul dintre indicatorii calculați pentru relevarea profitabilității unei companii și ne arată cât de eficientă este aceasta în a genera profit din operațiunile sale de bază.
Marja operațională este un indicator extrem de important pentru starea de sănătate a unei companii și pentru menținerea sub control a costurilor. O marjă mare oferă managementului o capacitate mărită de absorbire a eventualelor creșteri de prețuri ale materiilor prime sau a costurilor de finanțare în cazul creșterii dobânzilor.
Cum se calculează marja de profit operațional
Exprimată procentual, marja operațională măsoară cât de mult profit face o companie dintr-un leu de vânzări după ce sunt scăzute cheltuielile cu producerea bunurilor sau serviciilor – cheltuieli de producție, de marketing, cu salariile și administrative, de transport, chirii ș.a.
Marja de profit operațional se calculează împărțind profitul operațional sau EBIT (earnings before interest and taxes), cifră pe care o regăsim în raportul de profit și pierdere, la veniturile totale ale companiei pe care le aflăm din bilanț. Raportul poate fi urmărit atât pentru ultimul trimestru raportat, cât și la nivelul ultimelor patru trimestre consecutive raportate.
Exemplu: venitul obținut de compania Coca Cola în ultimul an financiar a fost de 42,34 miliarde de dolari, iar profitul operațional obținut a fost de 12,23 miliarde de dolari.
Așadar, marja de profit operațional = 12,23 mld dolari / 42,34 mld dolari x 100 = 28,88%
Cum ne ajută marja de profit operațional
O valoare mare a marjei operaționale este de preferat și înseamnă că firma face profit din activitățile sale de bază pentru plata costurilor. În general, o marjă mai mare de 15% reprezintă o valoare bună, însă sectorul și industria din care face parte compania dictează ceea ce este considerat o valoare bună, comparația între concurenți fiind principala utilizare a acestei marje de profit. De asemenea, se poate face o paralelă între valoarea companiei și valoarea mediană a indicelui sectorial din care face parte.
Cu toate acestea, cel mai bun mod de a evalua o companie în baza marjei de profit operațional este comparația cu performanțele trecute, analiza reliefând tendința și performanța managementului și dacă ar trebui reduse costurile pentru îmbunătățirea profitabilității.
Exemplul următor este cel al evoluției marjei de profit operațional pentru Apple (AAPL) în ultimii cinci ani de zile comparativ cu cel al industriei din care face parte. Observăm că performanța companiei de-a lungul fiecărui an din analiză este mai mare decât media industriei din care face parte și are o tendință ușor crescătoare față de evoluția în salturi a industriei ceea ce ne arată că Apple are un management mai performant în gestionarea eficientă a costurilor.
Limitări ale utilizării marjei de profit operaționale
Profitul operațional nu este un indicator al valorii economice a companiei sau al fluxului de numerar pentru că include cheltuieli fără numerar precum amortizarea sau alte elemente deductibile și nu înglobează în calculul său cheltuielile de capital. Împreună, aceste valori incluse sau excluse pot face ca fluxul de numerar, care este motorul final al valorii unei companii să fie foarte diferit de profitul operațional – așadar, trebuie să analizăm marja de profit operațional împreună cu alți indicatori care să ne ajute să luăm o decizie de investire bine fundamentată.
De asemenea, marja operațională nu ne spune nimic despre rata de creștere: întâlnim adesea companii care cheltuiesc masiv pe dezvoltare de produse și servicii, marketing și publicitate pentru a scala rapid businessul – de regulă, acestea au marje de profit operațional reduse.
Utilizarea marjei de profit operațional împreună cu alți indicatori
Analizând marja de profit operațional în raport cu marja netă de profit putem avea o înțelegere mai bună a modului în care compania utilizează fonduri împrumutate; dacă prima este semnificativ mai mare, atunci mare parte din profit se duce pe plata unor rate de dobândă ridicate la obligațiunile emise sau la împrumuturile bancare contractate, indicând un management deficitar.
Deciziile de investiții nu ar trebui niciodată să fie luate în baza unui singur indicator, iar marja de profit operațional nu face excepție!