.
Indicatori macroeconomiciEducație

Indicele PMI – Purchase Managers’ Index

PMI măsoară de la o lună la alta schimbările din activitatea economică și este unul dintre cei mai fiabili indicatori economici principali (eng. leading indicators) ce pot releva direcția în care se îndreaptă economia. În general, se calculează o valoare a indicelui pentru sectorul manufacturier, una pentru sectorul serviciilor și una generală pentru întreaga economie.

Cum se calculează PMI

Directorii de achiziții sunt interogați referitor la comenzile nou primite, creșterile sau scăderile producției, angajările sau concedierile efectuate, timpii de livrare, stocurile de materii prime sau de produse finite, iar răspunsurile pot fi că aceste activități sunt fie în creștere, stagnează sau sunt în scădere. Compilând aceste răspunsuri, se poate deduce dacă condițiile economice se îmbunătățesc, rămân la fel sau scad. 

Se obține astfel o medie, un număr ce poate avea o valoare de la 0 la 100. O valoare mai mare decât 50 a indicelui este considerată o expansiune economică comparativ cu luna trecută, iar o valoare mai mică indică o contracție. Depărtarea de 50 a valorii indicelui indică amploarea schimbării. 

O valoare mai mare decât cea estimată de analiști ar trebui să ducă la aprecierea monedei țării respective, în timp ce o valoare mai mică este considerată negativă și ar trebui să deprecieze moneda. 

Evoluția PMI în SUA, Sursa ISM

În Statele Unite, indicele este calculat de ISM – Institute for Supply Management prin compilarea răspunsurilor directorilor din 400 de companii, ce reprezintă 19 industrii primare ponderate cu contribuția lor la PIB. În Europa, S&P Global calculează HCOB Eurozone PMI pe baza răspunsurilor chestionarelor completate de aproximativ 3.000 de companii din sectorul privat din Germania, Franța, Italia, Spania, Țările de Jos, Austria, Irlanda și Grecia.

Importanța PMI

Companiile pot folosi datele PMI pentru planificarea bugetelor anuale, previzionarea cererii, gestionarea fluxurilor de personal, fluxurilor de numerar, comenzile de materii prime etc. Spre exemplu, o tendință negativă a indicelui, chiar dacă este peste nivelul de 50, arată o potențială scădere a cererii pentru produsele companiei și atunci managementul decide să reducă comenzile de la furnizori și să utilizeze mai mult din stocurile tampon.

Dinamica livrărilor furnizorilor și prețurile plătite oferă indicii despre creșterea sau scăderea inflației; tocmai de aceea, Băncile Centrale folosesc rezultatele din chestionarele PMI atunci când iau deciziile de politică monetară, alături de ceilalți indicatori relevanți, CPI – Consumer Price Index (practic inflația resimțită de consumatori) și PPI – Producer Price Index (inflația la poarta fabricii cum mai este denumită).

Mulți analiști și investitori îl folosesc ca indicatorul economic principal, ce furnizează indicii despre creșterea sau scăderea Produsului Intern Brut pentru că managerii de achiziții au de obicei, acces din timp la date despre performanțele companiilor lor. Iar orice modificare a percepției se transpune în cotațiile bursiere. 

Trebuie avută în vedere și aprofundarea categoriilor incluse în calcularea indicelui precum producția, ocuparea forței de muncă, prețurile, exporturile, importurile etc. necesare pentru diseminarea diverselor informații specifice care ne arată mai mult decât o simplă cifră.

PMI este un indicator economic important ce ne oferă informații valoroase asupra stării economiei în general și a sectorului de producție și a celui de servicii în particular. Cu toate acestea, în analiza deciziilor de investire este indicat să fie luați în calcul mai mulți indicatori, care să susțină modificările preconizate de PMI înainte de a face orice modificare în portofoliu.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button