.
ȘtiriAutoCompanii

Furtuna perfectă pentru Tesla – tăieri de prețuri din China, măriri salariale în SUA și anunțul închiderii temporare a fabricii din Europa au adus o scădere de aproape 20% în ultimele 2 săptămâni

Tesla reușește iată, să țină capul de afiș, de data aceasta numai cu știri negative, ce vor avea cu siguranță un impact destul de serios asupra profitului companiei pe anul în curs.

Tesla a redus din nou prețurile în China atât pentru noul Model 3, cât și pentru Model Y, cu toate că vânzările sunt în creștere, însă piața a devenit extrem de concurențială. Reducerile variază între 3 și 6%; astfel, versiunea de bază pentru Model 3 pornește acum de la 34.500 de dolari iar pentru Model Y de la 36.000 de dolari.

Noile scăderi de preț întețesc temerile că marja de profit a companiei va scădea sub 10% în 2024, aceasta prăbușind-se deja de la 17% la finalul anului 2022 la puțin sub 10% la finele trimestrului al treilea din 2023. Raportările anuale vor veni pe finalul lunii și atunci vom vedea exact magnitudinea acestor scăderi de preț. Până atunci, pare că doar știrea începutului de an, cea a livrărilor ultimului trimestru, livrări care au depășit estimările pieței, este singura știre pozitivă pentru compania lui Elon Musk.

Tăierile de prețuri au început în 2023, iar investitorii preconizau că nu vor mai continua și anul acesta: spre exemplu, prețul unui Model 3 în SUA la începutul lui 2022 era de aproximativ 47.000 de dolari, a scăzut la 44.000 de dolari în ianuarie 2023 și a încheiat anul la aproximativ 39.000 de dolari. În aceste condiții, pentru îmbunătățirea profitului este necesară creșterea semnificativă a vânzărilor, iar asta poate avea loc doar pe seama unui model ieftin, poate preconizatul Model 2.

Cybertruck-ul recent intrat în producție pare a fi momentan doar o gaură fără fund, fără o producție semnificativă de peste 250.000 de unități livrate anual.

Piața auto din China a cunoscut o creștere importantă în 2023, pe fondul încetării restricțiilor legate de pandemia de covid, totalizând un număr de 25,4 milioane de mașini noi vândute, o creștere cu aproximativ 10% față de 2022. Se preconizează că și anul acesta vânzările vor crește, iar dacă trendul se menține, aproximativ 40-45% vor fi vânzările de mașini hibride și electrice. Tesla a livrat în 2023 aproape un milion de mașini în China, pentru o cotă de piață de 11%, în timp ce principalul rival BYD a reușit să vândă aproximativ 3 milioane, 35% cotă de piață.

Prețul mediu al unei mașini electrice în China a fost la finele primului semestru al anului 2023 de 33.404 dolari, jumătate din prețul mediu al mașinilor electrice din Europa (71.669 dolari) sau al celor din SUA (72.912 dolari). În aceste condiții, nivelul actual de preț pentru modelele Tesla se apropie foarte mult de prețul mediu al pieței și avem astfel, justificarea pentru noile reduceri.

În al doilea rând, Tesla a anunțat joi că va mări salariile muncitorilor din fabricile din Statele Unite, conform Bloomberg. Deși compania nu a făcut publice și procentele de creștere, cel mai probabil acestea sunt similare cu cele obținute de muncitorii grupați în sindicatul UAW – United Auto Workers la finalul anului trecut în urma grevelor care au afectat cei trei mari producători nord-americani General Motors, Ford și Stellantis (compania mamă Jeep și Cadillac). 

Deși Elon Musk este împotriva constituirii de sindicate de către muncitori, aceste majorări salariale nu aveau cum să mai fie evitate după creșterea inflației din ultimii ani și uriașa grevă a sindicatului UAW. Aceștia au obținut o majorare a salariilor cu 25% până la terminarea contractului de muncă în aprilie 2028 alături de alte beneficii precum participarea la profit. UAW a început totodată, o campanie agresivă de recrutare a noi membrii de la cele câteva zeci de fabrici de pe teritoriul SUA, inclusiv de la Tesla; așadar, această majorare era inevitabilă. 

Nici nu mai amintesc de disputa din ce în ce mai acerbă cu sindicaliștii suedezi, dispută ce pare să se întindă și în celelalte țări nordice.

Și ca tabloul să fie complet, Tesla oprește pentru două săptămâni începând cu 29 ianuarie producția la uzina din Berlin: atacurile militanților Houthi din Yemen asupra vapoarelor comerciale ce tranzitează Marea Roșie determinând încetinirea timpilor de livrare a componentelor din Asia. Aproximativ 12% din transportul global de mărfuri tranzitează aceste ape, cu un volum actual zilnic de 200.000 de containere față de aproximativ 500.000 de containere în noiembrie, conform raportului publicat de Institutul Kiel pentru Economie Mondială.

Tesla a scăzut cu 19% în ultimele 10 zile de tranzacționare

Optimismul de la finalul anului, care s-a tradus într-o creștere de 12% pentru cotația Tesla (TSLA) în doar câteva zile din finalul lunii decembrie, a avut picioare mai scurte decât minciuna. Deși părea că a reușit să spargă trendul descendent din ultimele 6 luni și mai era puțin și ajungea și la linia de trend descendentă a ultimilor doi ani, acest lucru nu s-a întâmpla. De la maximul intermediar de 265 de dolari per acțiune atins în 27 decembrie avem o corecție brutală de 47 de dolari, aproximativ minus 19%. 

La nivelul de închidere de azi, de 218,89 de dolari, cotația Tesla a căzut și sub media de 200 de zile, însă se află la un suport puternic – linia de trend ascendent de la începutul lui 2023. Și RSI-ul este oversold, așadar ne putem aștepta la o scurtă reîntoarcere spre media de 200 de dolari de la 231 de dolari. Doar că evoluția cotației Tesla este mult prea imprevizibilă și greu de anticipat, așadar mare atenție.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button