Industria auto este una dintre cele mai vizibile industrii din spațiul public. Cumpărăm o mașină nu pentru că ne este de folos să ne ducă din punctul A în punctul B și invers, ci pentru că ne oferă un statut social, pentru că ne exprimă personalitatea, ne oferă un sentiment de siguranță sau pur și simplu că ne place culoarea respectivă.
Plecând de la considerentele practice și până la cele emoționale, este un complex proces psihologic care stă în spatele decizii de achiziție al unei mașini.
Atunci când decidem să investim în acțiunile unui producător auto, luăm oare aceleași decizii emoționale sau analizăm cifrele seci? Marea majoritate a investitorilor de retail merg oarecum pe feeling, pe preferința pentru o marcă anume decât pe analiza fundamentală. Cum evaluăm un producător auto, ce indicatori trebuie să luăm în calcul, care este cea mai profitabilă companie, care sunt factorii care determină evoluția viitoare? Acestea sunt unele dintre cele mai importante puncte care trebuie atinse într-o analiză a industriei auto.
Toate datele prezente în acest articol reliefează situațiile financiare de anul trecut al principalilor producători auto; pentru o analiză completă este necesar însă să aveți în vedere și evoluția de-a lungul timpului a indicatorilor pentru fiecare companie în parte, înainte de a lua o decizie de investiții pertinentă, dar mai ales perspectivele viitoare de dezvoltare ale acestora.
Industria auto este încadrată în cadrul acțiunilor ciclice
Industria auto face parte din sectorul bunurilor de folosință îndelungată (durable goods), produse destinate a fi utilizate pe o perioadă mai mare de trei ani de zile.
Producătorii de mașini precum și cei de componente auto sunt incluși în categoria acțiunilor ciclice, veniturile și profiturile lor fiind direct influențate de încrederea consumatorilor și de evoluția economiei.
În general, evoluția economiei este ciclică și cuprinde patru faze: expansiunea, în care economia crește accelerat, încrederea consumatorilor este maximă, iar aceștia alocă o cotă mai mare cheltuielilor de consum în dauna economiilor și investițiilor, șomajul este la un minim; faza de vârf, când se înregistrează o evoluție economică modestă, datorită supraîncălzirii economiei odată cu aprinderea inflației și creșterea ratelor de dobândă; recesiunea, perioadă de declin economic, marcată de scăderea veniturilor reale ale consumatorilor, ce duce la scăderea veniturilor și a profiturilor companiilor și la creșterea șomajului; faza de minim, fază economică de tranziție, când economia se află într-o perioadă de convalescență, consumatorii încep să cheltuie timid, iar companiile încep să își programeze investiții pentru următoarea expansiune.
Producătorii auto sunt încadrați în această categorie, a acțiunilor ciclice datorită faptului că veniturile și profiturile lor cresc și scad odată cu încrederea consumatorilor, persoanele sau afacerile renunțând la investiția în noi mașini atunci când economia merge prost.
Topul producătorilor auto în 2023
În ultimii ani nu au fost schimbări majore referitoare la primele companii producătoare de mașini la nivel global: Toyota Motors și Volkswagen și-au împărțit primul loc al topului pe rând în ultimul deceniu. În schimb, în partea de jos a clasamentului lucrurile evoluează mult mai rapid datorită ascensiunii fulminante a producătorilor chinezi.
Remarcăm că, deși este spre coada topului producătorilor, Tesla are cea mai mare capitalizare, datorată faptului că este singurul producător doar de mașini electrice, iar perspectivele pe termen mediu și lung sunt cele mai promițătoare pentru compania înființată de geniul nebun al lui Elon Musk.
Situațiile financiare ale principalilor producători auto
Pentru a face o diferențiere, investitorii ar trebui să se uite în primul rând la marja de profit operațional a producătorilor auto și la cash-flow pentru a urmări performanța financiară. Acestea includ costurile directe de producție și livrare a mașinilor, precum și importantele investiții în cercetare și dezvoltarea de noi produse, acestea fiind destul de mari pe măsură ce rata de înlocuire a mașinilor a tot scăzut în ultimul timp; totodată, nu sunt luate în calcul costurile cu dobânzile și taxele, mai puțin legate de performanța continuă a companiei.
Costurile fixe mari cu utilitățile, echipamentele și utilajele, rețelele de dealeri și cu salariile trebuie plătite indiferent de numărul mașinilor vândute. Tocmai de aceea, producătorii auto se confruntă cu marje scăzute de profitabilitate chiar și în momentele de creștere a economiei.
Care a fost cel mai profitabil producător auto în 2023? De departe, cea mai bună marjă de profit operațional o are producătorul de mașini de lux Ferrari, ale cărui vânzări s-au situat la un maxim istoric anul trecut, în ciuda prețului mediu mare al mașinilor sale (crescut mai ales în seama multiplelor opționale adăugate de clienți). Cum și Porsche are o marjă aproape dublă față de cea a producătorilor de masă, putem conclude că „luxul se vinde întotdeauna” și în domeniul auto.
Compania cu cea mai mare capitalizare, Tesla are de asemenea, o marjă de profit net foarte bună, chiar dacă în scădere față de anul anterior, datorită întețirii concurenței din sectorul motoarelor propulsate electric și războiului prețurilor pornit chiar de către Tesla.
Multiplii de tranzacționare ai principalilor producători auto
Investițiile mari au dus la creșterea gradelor de îndatorare foarte mult, aceasta fiind unul dintre motivele pentru care producătorii auto sunt slab evaluați față de celelalte industrii. Iar schimbarea de paradigmă apărută odată cu noile motoare electrice necesită sume considerabile pe care producătorii trebuie să le investească în următorii ani pentru a-și atinge țintele de electrificare. Din nou, Tesla sare în evidență cu un nivel al datoriilor foarte scăzut față de media industriei.
Economie în scădere, necesar de investiții mari, vânzări în scădere, profituri din ce în ce mai reduse, producători chinezi din ce în ce mai prezenți pe piața globală, cam acesta pare să fie tabloul acestui an pentru industria auto.