
Tesla, liderul global în producția de vehicule electrice, a raportat prima scădere anuală a livrărilor, marcând un moment important în istoria companiei. În 2024, Tesla a livrat aproape 1,79 milioane de vehicule, comparativ cu 1,81 milioane în 2023, o scădere care a dus la o pierdere de 6,08% din prețul acțiunilor, încheind ziua la 379,28 dolari în tranzacționarea de joi, 2 ianuarie 2025. Acțiunile au marcat însă o ușoară recuperare after-hours, crescând cu 0,31%, pe fondul unui volum important de tranzacționare.

Concurența și provocările de pe piețele globale
Pe fondul creșterii competiției globale, Tesla se confruntă cu dificultăți din cauza producătorilor de vehicule electrice (EV) precum BYD din China și Hyundai din Coreea. În același timp, piețele europene și chineze, considerate anterior puncte forte, au înregistrat performanțe slabe. De exemplu, în Europa, vânzările Tesla au scăzut cu 14% între ianuarie și noiembrie 2024, conform datelor Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA). În China, deși Modelul Y rămâne popular, creșterea sa de 5% a fost umbrită de o expansiune generală de 8% a pieței EV.
„Creșterea Modelului Y nu ține pasul cu cea a pieței,” a declarat Sam Fiorani, vicepreședinte al AutoForecast Solutions, pentru CNBC.
Implicarea lui Elon Musk în politică și impactul asupra Tesla
Un alt factor care a influențat negativ performanța companiei americane este implicarea CEO-ului Elon Musk în politică. Musk, cel mai bogat om din lume, a alocat aproximativ 277 de milioane de dolari pentru a sprijini campania electorală a lui Donald Trump și a petrecut săptămâni întregi în statele-cheie pentru a face campanie.
Implicarea sa în politică ar putea „să-i fi distras atenția de la afacerea principală”, a comentat Sam Fiorani, vicepreședinte al AutoForecast Solutions. Totuși, impactul pe termen lung al implicării politice asupra vânzărilor Tesla va deveni clar abia în primul trimestru din 2025.

Deși Musk și acționarii încearcă să diversifice activitățile Tesla prin investiții în roboți umanoizi și servicii autonome, vânzările de vehicule continuă să fie principala sursă de venituri a companiei. Analiștii au criticat faptul că Tesla nu a lansat vehicule electrice mai accesibile în 2024, ceea ce ar fi putut stimula cererea. De asemenea, Cybertruck, unul dintre cele mai noi și mai scumpe modele Tesla, se confruntă cu dificultăți de vânzare, multe unități rămânând nevândute, a spus Patrick George, editor-șef la InsideEVs.
Perspective pentru 2025
Tesla se pregătește să lanseze vehicule autonome și mai accesibile în 2025, ceea ce, potrivit lui Musk, ar putea duce la o creștere de 20%-30% a livrărilor anuale. Cu toate acestea, pentru a rămâne competitivă, compania trebuie să facă față concurenței crescute și să gestioneze mai bine inventarul.
Deși compania americană încă excelează prin infrastructura sa de încărcare și prin tehnologie, provocările din 2024 subliniază faptul că „activitatea de zi cu zi al unui producător auto” este mai dificilă decât pare, potrivit lui Patrick George, editor-șef la InsideEVs.